پیروزی و دستاورد هسته‌ای از آنِ خداوند است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این توفیق دیپلماتیک بر چند رکن اصلی استوار است، گفت: اگر این دستاورد یک پیروزی است، که هست، از آنِ خداوند است که بار دیگر ملت ایران را پیروز کرد.
پیروزی و دستاورد هسته‌ای از آنِ خداوند است
به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خودر در جلسه علنی امروز با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، گفت: ابتدا لازم می‌دانم از زحمات طاقت‌فرسا و تلاش‌های مجدانه آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم و آقای ظریف، وزیر محترم خارجه و آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان انرژی اتمی و همه تیم مذاکره‌کننده قدردانی و تشکر نمایم که در این مدت قریب به ۲ سال مذاکره در مقابل ۱+۵، مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم نظیر باشد.

وی افزود: در یک نگاه کلان اگر به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت سازمان ملل در ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نظری افکنده شود، این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها غالبا از بستر زمان با دقت و به موقع استفاده نکردند، لذا یا دچار وادادگی تأسف‌بار شدند و یا حربه به دست حریفان زورگو دادند که در لباس دفاع از ساختار سازمان ملل، دست به خشونت بزنند، اما تجربه نظام جمهوری اسلامی نشانگرد عمق هوشمندی در دیپلماسی بود که توانست منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی بنشاند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح‌آمیز هسته‌ای بومی خویش نمایند و این دستاورد گرانقدری در تاریخ اینگونه مناقشات خواهد بود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه این توفیق دیپلماتیک بر چند رکن اصلی استوار است، گفت: اگر این دستاورد یک پیروزی است، که هست، از آنِ خداوند است که بار دیگر ملت ایران را پیروز کرد.

لاریجانی با بیان اینکه هدایت‌های ارزشمند حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) که با تشخیص به موقع، صحنه و ایجاد زمینه آرایش حل و فصل موضوع و ارشادات مستمر هم حرکت ایجابی دیپلماتیک کشور را حمایت و هدایت نمودند و هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم را دادند تا از زیاده‌خواهی دست بردارد سپاسگذاری می‌کنیم، اظهار داشت: همان‌گونه که در سخنرانی روز قدس عرض کردم، رهبری فرزانه انقلاب هم در تأسیس دانش هسته‌ای صلح‌آمیز نقش یکه داشتند و هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی ملی در زمان خود که لازم و ضروری بود و هم در حل و فصل موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیانه ایشان سامان یافت؛ این امر نمونه دیگری از پیروی سخن گوهربار امام(ره) است که فرمود پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند، ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و حمایت‌های ارزشمند رهبر عزیز در طول بیش از ۲ دهه فعالیت هسته‌ای کشور از ایشان سپاسگذاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایستادگی و بردباری ملت عزیز در طول بیش از یکه دهه و تشویق مسئولین به حفظ دستاوردهای ملی کشور در زمینه دانش هسته‌ای پشتوانه عظیمی بود که امروز در این توافق باید در مقابل این هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آورد.

رئیس مجلس اضافه کرد: تأثیر این قدرت ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولین ۱+۵ پس از توافق اخیر اذعان داشت که در مقابل ایران نمی‌توانستیم ساختار تحریم را حفظ کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید قدر این صلابت ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود دانست، گفت: قدرشناسی واقعی از این ظرفیت ملت به تلاش مجاهدانه در رفع مشکلات اقتصادی آنان است که باید اولویت نخست کار دولت و مجلس قرار گیرد، باید میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار و تلاش نماییم تا معضل بیکاری و تورم علاج شود.

وی در همین زمینه تأکید کرد: تلاش مخلاصانه دانشمندان هسته‌ای کشور به خصوص شهدای بلند مقدار هسته‌ای و صد البته نقش همه شهدای بزرگوار انقلاب که تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان انرژی قدرتمند در حقانیت و تحقق این دستاورد ملی بود را ارج می‌نهیم و با خلوص نیت به ارواح مطهر آنان درورد می‌فرستیم و از زحمات بی شائبه و ارزشمند آنان سپاسگذاری می‌نماییم، همچنین از تلاش‌های همه دولت‌ها و مسئولین هسته‌ای گذشته کشور نیز قدردانی می‌کنیم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در سطح کلی توافق همه این تلاش‌ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند هیچگاه حاضر به پذیرش آن نبودند و در قطعنامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی آنان همیشه تعلیق تمامی بخش‌های هسته‌ای ایران را ذکر می‌کردند، گفت: امروز همگی این قدرت‌ها مجبور شدند نه تنها فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، شامل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین را بپذیرند، بلکه همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند، گرچه برای مدتی محدویت‌هایی در توافق آمده است، اما در ازای آن همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کنند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش رفع تحریم‌ها با دقت کافی آورده و عنوان شده است که: این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه برخی مسئولین کشورهای ۱+۵ پس از توافق ادعا کردند که لغو تحریم‌‌ها تدریجی است، احتمالا آرزوهای خود را بیان کردند، زیرا متن توافق این امر را نشان نمی‌دهد و یا مقصودشان تحریم‌های بخش اشاعه‌ای است که نزد نظام جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، تمرکزی بر این امر از ابتدا نبوده است، چرا که ما در کسب این دانش هسته‌ای متکی به دیگران نبودیم، البته شاید شگرد اینگونه گردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آنهاست.

وی با بیان اینکه شعف و سرور دوستان ما در منطقه که در پیام‌های خود پس از توافق ظهور داشت و خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار از کف داده‌‌اند نشانگر این معناست که این توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد، افزود:این توافق میدان جدیدی برای همکاری کشورهای اسلامی و منطقه با جمهوری اسلامی باز نمود؛ توصیه ما به همه همسایگان و کشورهای منطقه، بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای ایجاد امنیت پایدار متکی بر اراده ملت‌‌ها در منطقه باشد. لازم می‌دانم از تلاش‌ها و ابتکار عمل جناب سلطان قابوس تشکر کنم، ما هیچگاه نقش‌آفرینی مثبت و سازنده دوستان خود را در منطقه فراموش نمی‌کنیم.

رئیس مجلس به مصوبه اخیر مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران اشاره کرد و گفت: مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی با آنچه در کنگره آمریکا در موضوع توافق انجام گرفت، به خوبی روحیه مسئولیت‌پذیری در سطح ملی و هوشمندی در بهره جستن از زمان در حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می‌دهد، زیرا کنگره آمریکا مصوبه خود را دستاویز مناقشات داخلی خود قرار داد، اما مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود چارچوب حرکت رو به جلو را مدون نمود.

لاریجانی ادامه داد: لازم می‌دانم از فهم دقیق و همت ارزشمند و به موقع نمایندگان محترم سپاسگذاری کنم، طبعا این توافق چه متن اصلی و چه ضمائم آن از ریزه‌‌کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد؛ نمایندگان ملت نظیر گام قبلی با همان نگاه ملی و مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت.

وی همچنین از حضور وزیرامورخارجه در مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره جمع‌بندی مذاکرات هست‌ای خبر داد و گفت: به زودی با حضور وزیر امورخارجه هم در جریان کلیات مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت، توصیه بنده به همکاران این است که ما در مرحله بررسی محتوای حقوقی و فنی توافق نظیر تدوین قانون اخیر با تأنی و کارشناسی در متن گام به پیش برداریم و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشأ یا منشأهای خاص دارد و نه قطعات غیر پیوسته که گاهی در رسانه‌ها منعکس می‌گردد تا آنچه مصلحت ملت عزیز است، محقق گردد.

رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: پیشاپیش عید سعید فطر را به نمایندگان محترم و ملت عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

آمریکا مجبور به عقب‌نشینی از خطوط قرمز رهبری ایران شد

تحلیلگر سوری جمع‌بندی گروه ۱+۵ با ایران در مذاکرات هسته‌ای وین را نتیجه صبر چندین ساله ملت ایران توصیف و تاکید کرد: خطوط قرمز و «نه‌ها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شد.
آمریکا مجبور به عقب‌نشینی از خطوط قرمز رهبری ایران شد
به گزارش افکارنیوز، «میشیل کلاغاصی» تحلیلگر و نویسنده سوری در خصوص مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ با ایران در وین، با بیان اینکه ایران در موضوع هسته‌ای خود دشواری‌های سختی را متحمل شده است، گفت: تهران بهای سنگینی برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای داده و در نتیجه آن به پیشرفت‌های بزرگ علمی و سازندگی و خودکفایی بالا رسیده است.

وی افزود: با وجود اینکه پرونده هسته‌ای ایران را بین‌المللی کردند و قدرت‌های بزرگ در آن دخالت کرده و گروهی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت تشکیل داده و بارها مذاکرات پیچیده‌ای برگزار کردند اما ایران همواره با صبر و درایت و حمایت سطح بالای علمی داشنمندان خود در همه این مذاکرات سود برده است.

نویسنده سوری گفت: امروز برای آمریکا، امضا کردن توافق نهایی با ایران سخت اما ضروری است برای رسیدن به این مهم، شرکا و متحدان منطقه‌ای خود و در راس آن اسرائیل و عربستان را به زحمت راضی کرد، به گونه‌ای که حتی در ظاهر امر شکافی بین آمریکا با اسرائیل به دلیل حصول احتمالی توافق با ایران ایجاد شده است.

کلاغاصی تصریح کرد:همین خطوط قرمز و «نه‌ها»یی که رهبر معظم انقلاب ایران برای مذاکرات وین ترسیم کرده بود موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شد که نخستین این «نه‌ها»، نه به تاخیر در رفع تحریم‌ها و تاکید بر ضرورت رفع کامل تحریم‌ها است، دومین آن، «نه» به بازرسی از تاسیسات نظامی و امنیتی ایران است و «نه» سوم به بازجویی از دانشمندان هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ایرانی‌ها احساس کردند که جامعه بین‌المللی به دنبال جاسوسی از سامانه‎های دفاعی ایران است، بیش‌تر از اینکه بخواهد از میزان التزام ایران به توافق هسته‌ای مطمئن شود و به همین خاطر هرگز تسلیم نشده و از مواضع خود عقب‌نشینی نکردند.

تحلیلگر سوری گفت: در این بین ایرانی‌ها با آرامش تمام مذاکرات را دنبال کرده و به موفقیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای خود در وین اعتماد دارند، چون می‌دانند که رهبری ایران بر گرفتن حقوق ملت خود و به خصوص در پرونده هسته‌ای مصمم است.

وی افزود: ما می‌دانیم که غرب و کشورهای مذاکره کننده به رهبری آمریکا پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران برای انعقاد قراردادهای اقتصادی و تجاری با آن گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و از این پس، ایران یک قدرت بسیار بزرگ است.

تحلیلگر سوری در پایان سخنان خود گفت: ما در انتظار امضای توافق هسته‌ای هستیم و پیشاپیش این پیروزی و ورود به باشگاه قدرتمندان هسته‌ای جهان را به جمهوری اسلامی ایران و همه جهادگردان عرصه دیپلماسی و ملت صبور ایران تبریک می‌گوییم.

و افزود: مذاکرات هسته‌ای با ایران به معنای اعتراف منطقه و جهان به نقش سیاسی آتی این کشور در منطقه و جهان است به اعتقاد من در پی این توافق، جهان به سوی آرامش و صلح در منطقه پیش می‌رود و رژیم‌هایی در منطقه و در راس آن عربستان اگر بخواهند عاقلانه تدبیر کنند باید دست از حمایت گروه‌های تروریستی-تکفیری برداشته و به جنگ‌های منطقه پایان بدهند.

آمریکایی ها زیر تعهدات خود می زنند

غفوری فرد اظهار داشت: به نظر من نمی توان با استکبار جهانی به توافق رسید. در این دور از مذاکرات همانگونه که دیدیم آمریکایی ها دبه در آوردند و بنابر این به توافق خوشبین نیستم و امید ندارم که توافق خوبی انجام شود
آمریکایی ها زیر تعهدات خود می زنند
گروه سیاسی - دکتر حسن غفوری فرد نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با افکار با اشاره به مذاکران ایران و ۱+۵ در وین و امکان رسیدن به توافق اظهار داشت: ما همه امیدواریم توافق انجام بشود همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما با توافق مخالفتی نداریم .تیم مذاکره کننده بسیار خوب کار کرده و تلاش فراوانی کرده است و جهاد نرمی انجام دادند تا به توافق عزتمندانه و خوب دست یابند.

وی افزود: به نظر من نمی توان با استکبار جهانی به توافق رسید. در این دور از مذاکرات همانگونه که دیدیم آمریکایی ها دبه در آوردند و بنابر این به توافق خوشبین نیستم و امید ندارم که توافق خوبی انجام شود بلکه به احتمال زیاد آمریکا تلاش خواهد کرد بازی را بر هم بزند . آمریکایی ها در موضوع مذاکرات هسته ای اشکال تراشی کرده و می کنند.

غفوری فرد تصریح کرد: بر فرض که به توافق برسند هر دو کشور ایران و آمریکا باید متن توافق را به تصویب مجلس برسانند این مرحله دوم است که ممکن است در این مرحله دچار مشکل شویم زیرا هم ممکن است مجلس شورای اسلامی به توافق رای مثبت ندهد و هم کنگره آمریکا.

وی افزود: توافق اگر هم مورد موافقت مجلس شورای اسلامی ایران و کنگره امریکا قرار گیرد باز هم من شک دارم آمریکایی ها به تعهداتشان عمل کنند زیرا آنها نشان داده اند به قراردادهای اینچنینی و توافقنامه ها پایبند نخواهند بود.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آمریکایی ها همواره به دنبال دخالت در موضوعات داخلی کشور ما هستند و توطئه های فراوانی در این سالها بر علیه ایران درست کرده اند. هنوز کسی حمایت آمریکا از منافقین و فتنه گران در سال ۸۸ را از یاد نبرده است.
وی افزود: ما با تمام توان به دنبال رسیدن به توافق خوب و عزتمندانه هستیم اما باید مراقب توطئه های آمریکایی ها باشیم.

زنان داعش یک دختر عراقی را به دلیل برداشتن نقاب کشتند!

زنان داعشی روسی‌الاصل یک دختر ۱۷ ساله عراقی را به دلیل برداشتن نقاب هنگام خرید، چنان مورد ضرب و شتم قرار دادند که منجر به مرگ وی شد.
زنان داعش یک دختر عراقی را به دلیل برداشتن نقاب کشتند!
به گزارش افکارنیوز، زنان داعشی روسی الاصل، یک دختر جوان عراقی را به دلیل عدم استفاده صحیح از روبنده به قتل رساندند.

سایت روزنامه "خندان" عراق در این‌باره گزارش داد، یک دختر ۱۷ ساله عراقی به دلیل برداشتن نقاب از روی صورت برای مشاهده و خرید لباس، توسط زنان داعشی به شهادت رسید.

ساکنان شهر موصل گفتند: چند دختر موصلی در یک مغازه لباس‌فروشی در بازار موصل روبنده‌ی خود را برای تماشا و انتخاب لباس بالا زده بودند که توسط زنان داعشی روسی‌الاصل مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

زنان داعش ۱۲زن و دختر موصلی را به اتهام برداشتن نقاب کتک و شلاق زدند که در این بین یک دختر ۱۷ ساله در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

گفتنی است داعش نقاب را بر زنان واجب کرده است و رنگ‌های خاصی را برای هر قشر از زنان مشخص کرده است.

زنان شوهردار باید از نقاب با رنگ مشکی استفاده کنند؛ دختران از نقاب سفید، زنان مطلقه از رنگ آبی و زنان بیوه از رنگ سبز.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها:

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر روز شنبه در دیدار بیش از هزار نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاههای سراسر کشور، نقش استادان را در تعلیم و تربیت نسلی پرتلاش، مؤمن و پیشرو، نقشی بی بدیل خواندند و با تأکید بر پرهیز از حاشیه سازی  در محیطهای علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.

در این دیدار که بیش از 2 ساعت طول کشید، رهبر انقلاب پس از شنیدن دیدگاهها و پیشنهادات شماری از اساتید دانشگاهها، نفوذ و تأثیرگذاری طبیعی استاد در قلب و روح دانشجو را فرصتی استثنایی برشمردند و افزودند: از این امکان بسیار بزرگ، برای تربیت جوانانی «متدین، برخوردار از غیرت ملی، پرانگیزه، انقلابی، سختکوش، با اخلاق، شجاع، دارای اعتماد به نفس و امیدوار به آینده» بهره بگیرید و بازوان پرقدرتی را برای پیشرفت ایران عزیز تعلیم دهید و تربیت کنید.

ایشان استغناء از بیگانگان، فهم درست موقعیت و مسیر کشور، و حساسیت و قاطعیت در مقابل خدشه دار شدن استقلال کشور را از دیگر ویژگیهای لازم نسل جوان خواندند و افزودند: استادان محترم، با روش و منش خود، چنین نسلی را پرورش دهند.

رهبر انقلاب، استادان را فرماندهان جنگ نرم برشمردند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: همچون فرماندهان 8 سال دفاع مقدس، با حضور عینی در این مبارزه حیاتی و عمیق، جوانان دانشجو یعنی افسران جنگ نرم را فرماندهی و هدایت کنید که این میدان نیز، یک «دفاع مقدس» است.

ایشان با ابراز خرسندی از حضور 70 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاهها افزودند: بخش اعظم این اساتید، «مؤمن، متدین و معتقد به مبانی انقلاب» هستند که این مسئله بسیار مهم، باعث افتخار کشور است.

حضرت آیت الله خامنه ای مسئولان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» را به قدرشناسی از استادان مؤمن و انقلابی فراخواندند و افزودند: عناصری که از هجمه تبلیغات موذیانه و عمدتاً پنهان نمی هراسند و به ایفای وظایف مهم خود مشغولند، باید مورد توجه و تجلیل قرار گیرند.

ایشان، دستیابی ایران به رتبه 16 علمی جهان را نتیجه تلاشهای بی وقفه 10، 15 سال اخیر در دانشگاهها و مراکز علمی خواندند و افزودند: شتاب علمی شوق برانگیزی که این افتخار را نصیب ایران کرد، امروز کم شده است و مسئولان باید همّت مضاعف کنند که حرکت پیشرفت علمی از دور نیفتد و متناسب با نیاز کشور شتاب گیرد.

رهبر انقلاب در نوعی آسیب شناسی از عوامل کاهنده شتاب پیشرفت علمی کشور، به انتقاد شدید از حاشیه سازی و سیاست بازی در محیطهای علمی پرداختند و خاطرنشان کردند: محیط دانشگاه باید محیط فهم سیاسی، آگاهی و دانش سیاسی باشد اما سیاسی کاری و حاشیه پردازی به کار اصلی دانشگاهها یعنی تلاش و پیشرفت علمی ضربه جدی می زند.

ایشان به عنوان یکی از مصداقهای سیاست بازی در دانشگاهها، به حاشیه سازی درباره موضوع بورسیه ها اشاره کردند و آن را از غلط ترین کارهای چند سال اخیر دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تحقیقات دقیق نشان می دهد مسأله بورسیه ها، به آن شکلی که در روزنامه ها با آن بازی کردند نبود اما اگر هم بود باید از راههای قانونی امتیازاتی که عده ای بر خلاف قانون گرفته بودند لغو می شد نه اینکه سر و صدا و جنجال درست شود.

رهبر انقلاب سیاست بازی را سمِّ محیطهای علمی خواندند و با ابراز تأسف از اینکه در موضوع بورسیه ها به عده ای ظلم شد افزودند: سمّی که در این موضوع به دانشگاهها تزریق شد از بینش فکری مبتنی بر سیاست کاری نشأت می گرفت و متأسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود.

حضرت آیت الله خامنه ای بخش دیگری از سخنانشان را به ضرورت تلاش جدی مسئولان برای تحول در علوم انسانی اختصاص دادند.

ایشان افزودند: این تحول ضروری، هم نیاز به جوشش درونی در دانشگاهها و مراکزی همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول علوم انسانی دارد و هم نیاز به حمایت بیرونی دستگاههای مسئول.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: جوشش درونی به فضل الهی وجود دارد و لازم است دستگاههای مسئول، تلاشهای نظریِ انجام شده در زمینه تحول در علوم انسانی را عملیاتی کنند و مصوبات شورای تحول در علوم انسانی را محقق نمایند.

چهارمین نکته سخنان رهبر انقلاب، توجه به «سهم بودجه پژوهش از بودجه عمومی کشور» بود.

ایشان با اشاره به تأکیدات مکرر خود در سالهای گذشته در این خصوص و اظهار تأسف از محقق نشدن سهم مورد انتظار بودجه پژوهش، افزودند: در سند چشم انداز، سهم 4 درصد از بودجه عمومی برای پژوهش در نظر گرفته شده که امکان تحقق این سهم در کوتاه مدت وجود ندارد اما باید سهم حدود 2 درصدی پژوهش در بودجه عمومی محقق شود، ضمن اینکه این بودجه ها و منابع مالی بخش پژوهش نیز باید درست و بجا، صرف شود.

ضرورت «عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش عالی و اساتید دانشگاهها بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأیید نقشه جامع علمی از سوی صاحبنظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمان سازی خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» بصورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد، درخصوص نقشه جامع علمی نیز لازم است اساتید و مدیران و دانشجویان دانشگاههای کشور از جزئیات این نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمی بصورت یک «گفتمان پذیرفته شده»، درآید.

رهبر انقلاب در همین زمینه، «سند آمایش آموزش عالی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به لزوم تکمیل و عملیاتی شدن این سند خاطرنشان کردند: «آمایش علمی سرزمینی کشور» یعنی شناخت و تصمیم گیری درباره ظرفیتهای دانشگاهها و رشته های تحصیلی، و سپس تعیین اولویتهایی که امکان سرمایه گذاری ویژه برای پیشرفتهای اساسی درخصوص آنها وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای، داشتن نگاه کلان به افزایش چشمگیر دانشجویانِ دوره های تحصیلات تکمیلی را مزیتی فوق العاده و از عرصه های مهم کار وزارت علوم خواندند و گفتند: وزارت علوم، باید با نگاه کلان و با برنامه ریزی صحیح و هدایت کلی، نتیجه کار و تلاش دانشجویان در این مقاطع تحصیلی را به سمت گشودن گره های کشور جهت بدهد، چرا که در غیر این صورت، منابع و امکانات کشور هدر داده خواهد شد.

ایشان نقش اساتید و دستگاههای مدیریت علمی کشور در مقابله با طرحهای دشمنان را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: هدف دشمنان از تحریمها، مسئله هسته ای یا مسائلی نظیر حقوق بشر و تروریسم نیست، چرا که خود آنها مراکز اصلی پرورش تروریسم و ضد حقوق بشر هستند، بلکه هدف آنها جلوگیری از رسیدن ملت ایران به جایگاه شایسته تمدنی است که لازم است با شناخت دقیق جایگاه و موقعیت خود بر حرکت پر افتخار کشور ادامه دهیم که در این روند، نقش اساتید و مجموعه های علمی بسیار برجسته است.