کاخ سفید: نشانه ها از همکاری ایران و آژانس حکایت دارد


کاخ سفید آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نشانه ها حاکی از همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
کاخ سفید: نشانه ها از همکاری ایران و آژانس حکایت دارد


به گزارش ایرنا، رویترز از واشنگتن، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در خصوص برنامه آژانس و سایت پارچین و گزارش آن در خصوص «پیشرفت قابل توجه» در تحقیقات مربوط به فعالیت های گذشته ایران سخن گفت.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای، تأکید کرد که در اجرای نقشه راه برای حل و فصل مسائل باقی مانده از برنامه هسته ای ایران، پیشرفتی چشمگیر به دست آمده است.
وی افزود:من دقایقی پیش، به شورای حکام درباره سفر اخیرم به ایران گزارش دادم؛ سفری که در آن با اقای حسن روحانی، رییس جمهوری و دیگر مقام های ارشد ایران و نیز با اعضای مجلس آن کشور گفت و گو کردم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ۳۱ شهریور هر سال بعد از سال ۵۹ برای ما روز پرافتخار آغاز دفاع مقدس نیروهای مسلح و ملت ایران در برابر تجاوز بیگانگان است.

به گزارش مهر وی افزود: بیگانگانی که فکر می کردند در شرایط آغاز انقلاب و از دید آنها تضعیف حاکمیت و حکومت می توانند رویاهایی که سال ها پیش در ذهن می پروراندند را به حقیقت تفسیر و تعبیر کنند.

رئیس جمهور گفت: در حالی که گرچه ملت ایران از یک انقلاب  تازه عبور کرده بود و برای استقرار حکومت و تثبیت انقلاب با مشکلات مواجه بودند اما در سایه انقلاب، ملت از هر زمان دیگری زنده و آماده تر بود و با تحمیل جنگ و تجاوز این ملت سرزنده تر شد.

روحانی تاکید کرد: اگر تعبیر کنیم که دفاع هشت ساله ما تاریخ ساز و برای همه درس آموز شد سخنی به گزاف نگفته ایم. جنگ تحمیلی گرچه مشکلات و خسارت هایی برای کشور داشت اما دفاع ملت ایران آثار گرانبهایی را با خود به همراه آورد.

وی خاطرنشان کرد: اولین اثر دفاع مقدس آن بود که این دفاع ملت ساز شد و ملت ایران به یک ملت منسجم، مقاوم و قدرتمند در برابر متجاوزین و بیگانگان تبدیل شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برخی فکر کردند با زور و سرنیزه می توان ملتی را ساخت و به تاریخ های گذشته مثال می زدند اما در دوران بعد از انقلاب قدرتی که توانست ملت منسجم را بسازد ایستادگی و دفاع در برابر متجاوزین بود.

روحانی تاکید کرد: دفاع مقدس توانست تمام شکاف های اجتماعی که پس از انقلاب ظهور و بروز پیدا کرد را از بین ببرد.

وی افزود: در دفاع مقدس فارس، ترک، کرد، لر، ترکمن، بلوچ، عرب و همه طوایف، اقوام، مذاهب و ادیان یکپارچه در کنار هم به صورت صف واحد ایستادگی کردند. دفاع مقدس ملت قوی و بزرگ ایران را برای ما ساخت.

رئیس جمهور گفت: به ما اتهام می زدند که ایران پس از انقلاب یک نظام بنیادگرا است که در پی آن است که به همسایگان و دیگر ملت ها تجاوز کند اما در جنگ تحمیلی ثابت شد چه کسانی متجاوز هستند و همه فهمیدند چه ایدئولوژی به فکر تجاوز است و چه کسانی هستند که نه تنها به ملت های همسایه بلکه به ملت خود هم رحم نمی کنند.

روحانی اظهار کرد: آنها ثابت کردند نه تنها به ملت ایران، نه تنها به قوم کرد نه تنها به ملت عراق حتی به کویت هم که پشتیبان آنها بود رحم نمی کنند و اگر فرصت داشته باشند به همه همسایگان خود تجاوز می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس به ما نشان داد که دین، اعتقاد به خدا و اسلام با حب وطن و با عشق به میهن نه تنها منافاتی ندارد و نه تنها در مقابل یکدیگر نیست بلکه در کنار هم قرار دارند.

رئیس جمهور پرافتخارترین دفاع ایرانیان از سرزمینشان را دفاع مقدس هشت ساله دانست و گفت: اگر شما به تمام قرون متمادی گذشته سر بزنید هیچگاه حماسه، غیرت و ایستادگی هشت ساله دفاع مقدس را پیدا نمی کنید.

روحانی تاکید کرد: کشوری که دارای یک ارتش میهنی، ملی، اسلامی و مکتبی است که در منطقه نظیر ندارد و دارای یک سپاه پرافتخاری است که از دل انقلاب و مردم جوشید.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس جوانان برومند، دانشجویان انقلابی، مجاهد و فداکاری حضور داشتند که دانشکده های نظامی را ندیده بودند و کلاس های نظامی را نگذرانده بودند اما ایمان و ابتکارشان به مراتب بالاتر از آنهایی بود که سال های دراز دانشگاه های نظامی را پشت سر گذاشته بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما مظلومانه و در برخی از مناطق با دست خالی جنگیدند، گفت: سپاهی که تا دیروز در برابر تروریست ها و گروهک های مزدور از کشور دفاع کرده بود امروز در میدان جنگ در مقابل مجهزترین ارتش های منطقه مقاومت می کرد.

روحانی تصریح کرد: وقتی این سپاه دلاور در کنار نیروهای مردمی و در کنار نیروهای انتظامی که آن زمان کمیته ها، شهربانی و ژاندارمری بودند به میدان جنگ آمدند منظومه ای زیبا و طوفانی را ایجاد کردند که در پی آن حماسه هایی بزرگ آفریده شد.

وی گفت: این ایمان قوی بود که توانست خرازی ها، بابایی ها، همت ها، زین الدین ها، صیادها، ستاری ها را برای کشور بسازد.. یک بار هم نشد که در دوران دفاع مقدس به خلبان هوانیروز یا خلبان یک جنگنده نیروی هوایی فرمانی صادر شود و از فرمان تمرد صورت گیرد. بلکه همواره همگان از یکدیگر سبقت می گرفتند.

 

آشنایی با مرز پدافند ایران

آشنایی با مرز پدافند ایران
به گزارش افکارخبر، هشدار به پرنده‌های بیگانه -چه بدون سرنشین و چه با سرنشین- توسط سامانه های پدافند هوایی کشورمان در سالهای اخیر خصوصا بسیار چشم‌گیر بوده و در مقاطع مختلف، اخبار برخی از این اخطارها توسط پدافند هوایی منتشر می‌شود که یکی از نمونه‌های اخیر و مشهور آن اخطار به هواپیمای ایساف-۱۴۰ حامل بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی بود که بدون معرفی، قصد عبور از فضای کشورمان را داشتند که این هواپیما در تاریخ ۱۴ شهریور ۹۳ توسط سامانه های پدافندی کشور شناسایی و در فرودگاه بندرعباس به زمین نشانده شد.

اما این اخطار از کدام ایستگاه پدافند به آمریکایی داده شد؟


* ایستگاه پدافندی جاسک؛ ماموریت: کشف و رهگیری


ایستگاه راداری شهید فضل‌الله کشاورزی (جاسک) در سال ۱۳۵۰ به منظور پوشش هوایی و راداری جنوب تنگه هرمز تا چابهار تاسیس و تحویل نیروی هوایی ارتش شد و پس از جدا شدن قرارگاه پدافند هوایی از نیروی هوایی این ایستگاه در اختیار قرارگاه قرار گرفت و در حوزه‌های کشف و رهگیری به انجام ماموریت می‌پردازد.

 ایستگاه‌های راداری مختلفی در محدوده جنوب شرق کشور مستقر شده‌اند.

با توجه به اینکه اقدامات مناسبی در خصوص هدایت، تمرکزی و اقدام غیرتمرکزی در پدافند هوایی کشور صورت گرفته در حال حاضر در پدافند علاوه بر ADOC ها به عنوان مراکز کنترل (پایش) و گزارش و ... در قرارگاه پدافند هوایی سازماندهی شده و استقرار یافته‌اند و به این ترتیب تمام آسمان جنوب شرق کشور را به خوبی رصد می‌کنند.

این بخش‌ها مشتمل بر مجموعه شبکه‌های راداری هستند و تجمیع اطلاعات دریافتی از این شبکه‌های راداری و پایگاه‌های بصری (که در طول منطقه گسترده شده و بالغ بر ۳۰۰ پست دیده‌بانی را در برمی‌گیرد) در SOC مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

* شناسایی در کمتر از ۲ دقیقه


به گفته یکی از فرماندهان این مرکز، اهداف در کمتر از ۲ دقیقه شناسایی می‌شوند و سپس تصمیم‌گیری شده و در صورت ضرورت، اقدام راه‌کنشی در نظر گرفته می‌شود که این اقدام یا هواپایه (از طریق هواپیماهای اسکرمبل و هدایت افسران کنترل شکاری) انجام می‌شود یا زمین‌پایه است که برای این منظور، سامانه‌های موشکی و توپخانه مناسب در ارتفاع‌های بلند، متوسط و پست در اختیار این ایستگاه است.

بنا بر این گزارش، اطلاعات هواپیماهایی که از تهران به مقصد جاسک یا چابهار به این ایستگاه می‌رسد، وقتی سامانه راداری موقعیت آن اطلاعات را می‌گیرد با اطلاعات موجود مقایسه شده و اگر با همدیگر انطباق داشت، عملیات شناسایی کامل می‌شود.

* انهدام متجاوز در صورت لزوم


این ایستگاه البته پس از شناسایی، مسئولیت مراقبت نیز دارد و اگر پرنده شناسایی شده متعلق به دشمن بود آنگاه سامانه جنگ‌افزارهای توپخانه‌ای و موشکی وارد عمل شده و اگر لازم باشد تا مرحله انهدام نیز پیش می‌رود.

لازم به ذکر است که پدافند هوایی جنوب شرق از گروه‌های پدافندی متعددی تشکیل شده و تمام پروازهای نظامی و غیرنظامی در بخش بزرگی از کشور از غربی‌ترین نقاط و جزایر خلیج فارس تا شرقی‌ترین نقطه در جنوب شرق و آن سوی مرزهای کشور را برای اقدام به موقع رصد می‌کند.

جنوبی‌ترین نقطه کشور تا مرکزیت جغرافیایی ایران را زیر چتر پدافندی خود دارد و با وسعت منطقه واگذاری، بزرگترین منطقه پدافندی کشور محسوب می‌شود. این منطقه به عنوان منطقه ششم پدافند هوایی سازماندهی شده و استقرار یافته است.

* شرکت در عملیات دستگیری ریگی


از جمله اقدامات مهمی که این منطقه در آن نقش اساسی داشت، دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله در اسفند ۸۹ بود که با یک شناسایی به موقع و اقدام امنیتی خوب پدافند، هواپیماهای جنگنده و رهگیر F۴ و F۱۴ نهاجا با هدایت پدافند هوایی جنوب شرق توانستند هواپیمای حامل آن شرور را در بندرعباس به زمین بنشانند.

از آنجا که این ایستگاه در یکی از نقاط و موقعیت‌های بسیار حساس کشور یعنی در مجاورت تنگه هرمز قرار دارد و نیز با توجه به موقعیت و ماموریت‌های خاص این ایستگاه مثل کشف و رهگیری، به گفته یکی از فرماندهان این منطقه، هواپیماهای شناسایی کشورهای ائتلاف مثل آمریکا بارها در رادار این ایستگاه قرار گرفته و با هشدارهایی که به آنها داده شده منطقه را ترک کرده‌اند.

منطقه جاسک به عنوان یکی از دور افتاده‌ترین و بد آب و هواترین نقاط کشور، یکی از ۳۷۰۰ نقطه‌ایست که به گفته امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، مراکز پدافند هوایی در آنها مستقر هستند.

اهل معامله و مماشات نیستیم

اهل معامله و مماشات نیستیم
به گزارش افکارخبر، امیر‌ فرزاد اسماعیلی جمعه شب در یادواره ۱۱۰ شهید پایگاه آیت‌الله سعیدی این شهرستان، هزینه بزرگی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی را خون شهدا دانست و اظهار کرد: دشمن به دنبال لخته کردن این خون است ولی امیدواریم دشمن این آرزو را به گور ببرد.

وی دفاع مقدس را دفاع قرآن‌محور، جانانه و تمام اسلام در برابر تمام کفر خواند و افزود: «مرگ بر آمریکا« را هیچ وقت ترک نمی‌کنیم و تا زمانی که خون در رگ ماست در پشت سر مقام معظم رهبری، مرگ بر آمریکا، اسرائیل و هر استکبار و ظالم دیگری را بیان می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، دفاع مقدس را مهم‌ترین امتحان کارخانه انسان‌سازی امام راحل دانست و خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای اقتصادی دفاع مقدس این است که از تحریم و تهدید تحمل ساختیم و این تحریم‌های سخت گرچه معیشت را بر ملت ما سخت گرداند اما نتوانست آنها را به زانو درآورد و این ناشی از آن است که ریشه این دفاع خون شهداست.

وی حضور مردم در صحنه‌های مختلف از جمله راهپیمایی‌های روز قدس و ۲۲ بهمن را از دستاوردهای اجتماعی دفاع مقدس ذکر و تصریح کرد: حضور ملت ایران چتری است که همواره دشمن از آن می‌هراسد و آن اصلی که در مذاکرات کشورهای ۱+۵ در حاشیه عنوان کردند این بود که «مرگ بر آمریکا» گفته نشود در حالی که شهدا برای از بین رفتن ظلم، خونریزی و بی‌عدالتی رفتند.

به گفته وی، علی‌رغم تمام تحریم‌ها و تبلیغات گسترده دشمن در جذب بهترین مغزها و جوانان ایران اسلامی، در نانو چنان زبانزد هستیم و در هسته‌ای به جایی می‌رسیم که دشمن اقرار می‌کند «با ایران کاری نمی‌توانیم بکنیم» و آنها به قدری منحوس و شیطانی می‌شوند که دانشمندان ما را شهید می‌کنند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در باز نشدن راه نفوذ دشمن در جریان مذاکرات بیان کرد: باید به کسانی که در این مذاکرات برای تحقق این امر ایستادگی کردند، دست مریزاد گفت.

به گفته وی، سرمایه اصلی ایران اسلامی معادن زیرزمینی آن نیست بلکه جوانانش است و آنچه کشور را بیمه می‌سازد موشک و مهمات نظامی نیست بلکه همین ملت است.

اسماعیلی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر شبیخون فرهنگی دشمن تصریح کرد: در این شبیخون دشمن هویت ما را نشانه گرفته و به جای مرزهای جغرافیایی، افکار، اذهان و عقاید جامعه را تصرف می‌کند تا همه چیز را به دست آورد و لذا باید مراقب باشیم خاکریز دشمن پشت‌بام خانه ما نباشد چراکه پاسداشت خون شهدا این اجازه را به ما نمی‌دهد.

وی سایت‌های اجتماعی طراحی شده از سوی دشمن را اجتماعی‌ستیز و اجتماعی‌گریز خواند و گفت: این سایت‌های اجتماعی را که دشمن رایگان در اختیار می‌گذارد برای دور کردن اعضای خانواده از یکدیگر است.

اسماعیلی از افزایش گستره پدافند هوایی کشور از ۱۰۰ نقطه در قبل از جنگ تحمیلی به ۳ هزار و ۷۰۰ نقطه در حال حاضر خبر داد و عنوان کرد: کشورهای فرامنطقه‌ای پایگاه‌های هوایی بدون مجوز ایجاد کرده‌اند که دستاوردی جز ناآرامی در منطقه به همراه نداشته است.

وی عدم وابستگی علمی و تجهیزاتی به خارج از کشور، نعمت قدرت تصمیم‌گیری بر اساس منافع ملی و اراده ملت و سرباز ولایت بودن را از دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی برشمرد و تأکید کرد: ما اهل معامله و مماشات نیستیم و این همان چیزی است که از شهدا یاد گرفته‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به عبور یک‌هزار و ۲۰۰ هواپیما از آسمان کشور در طول شبانه‌روز یادآور شد: در شرایطی که کشورهای فرامنطقه‌ای تشنه جمع‌آوری اطلاعات از ایران هستند و ما به هواپیماهایی که به مرزهای کشور ما نزدیک می‌شوند، بیشترین اخطار هوایی را داریم و از سویی باید امنیت این حجم گسترده عبور هواپیماها را در آسمان کشورمان حفظ کنیم، به گواهی سازمان بین‌المللی هوانوردی، ایران امن‌ترین آسمان خاورمیانه را دارد.

روحانی: شعار مرگ بر آمریکا علیه مردم آمریکا نیست

به گزارش افکارخبر، بر اساس این گزارش، 'استیون کرافت' خبرنگار برنامه '۶۰ دقیقه' این شبکه تلویزیونی، در این گفت و گو نظرات دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری را درباره تاثیرات احتمالی تصویب 'برجام' بر ابعاد مختلف روابط ایران و آمریکا جویا شد.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سخنان کرافت پیرامون اجرای توافق که گفت :« برای بسیاری از مردم آمریکا قبول توافق با کشوری که 'هنوز شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر می دهد 'دشوار است» گفت: 'این شعارها علیه مردم آمریکا نیست. مردم ما به مردم آمریکا احترام می گذارند و در پی جنگ با هیچ کشوری نیستند اما در عین حال سیاست های ایالات متحده علیه منافع ملی مردم ایران بوده و قابل درک است که مردم به این مسئله حساسیت نشان خواهند داد.

وقتی مردم علیه شاه قیام کردند، آمریکا تا آخرین لحظات همچنان از شاه حمایت می کرد و طی جنگ هشت ساله با عراق، آمریکایی ها از صدام حمایت کردند. مردم این حقایق را فراموش نخواهند کرد. ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم و در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد.'

خبرنگار سی بی اس در ادامه با اشاره به اینکه نمی توان به سادگی تاثیر این توافق بر روابط آینده ایران و آمریکا را پیش بینی کرد، گفت: من فکر می کنم ایرانی ها قصد دارند محتاطانه در این خصوص گام بردارند. از یک سو باید گفت غیر از توافق هسته ای، ایران و آمریکا همکاری دیگری نخواهند داشت و در عین حال با توجه به شرایط کنونی می توان گفت که در حال حاضر برخی هماهنگی ها بین دو کشور در جریان است.

وی همچنین درباره فرصت های اقتصادی بالقوه ای سخن گفته است که برجام می تواند برای ایران و آمریکا ایجاد کند و رئیس جمهوری ایران نیز از این ایده که صنعت توریسم می تواند یکی از راه های توسعه روابط دو کشور باشد، استقبال کرده است.
براساس اعلام شبکه سی بی اس ،متن کامل این مصاحبه بزودی در این سایت منتشر می شود.