آرایش‌های عجیب به بهانه محرم

محرم از راه رسید و یک بار دیگر هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام حال و هوای این روزهای خیابان‌های شهرهای کشور را عوض کرده‌اند. این بار هم مردم سراسر کشور در ١٠ روز اول ماه محرم سیاه پوشیده و به استقبال عزاداری برای امام حسین(ع) و یارانش در واقعه عاشورا رفته‌اند.
، این بار اما دهه اول ماه محرم و برنامه‌های عزاداری‌اش با تغییرات مختلفی از راه رسیده است؛ تغییرات در ظاهر تعدادی از زنان و مردانی که حضورشان با ظاهری متفاوت در هیأت‌های عزاداری و در ساعت‌های قبل از نیمه‌شب در خیابان‌های تهران بحث‌برانگیز شده است.

ماجرا بیشتر به پسران و دخترانی برمی‌گردد که با نوع پوشش و آرایش صورت و سرشان خیلی‌ها را متعجب کرده‌اند. حالا چند روزی است که عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که پسرانی را نشان می‌دهد که موهای‌شان را تراشیده و روی آن «یاحسین» و « یا ابوالفضل » طراحی کرده‌اند و دخترانی که با آرایش و لباس‌های ویژه ماه محرم به تماشای هیأت‌های عزاداری در خیابان‌ها آمده‌اند.

حالا انتشار این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام آن‌قدر گسترده شده است که باعث واکنش‌هایی در میان بعضی مسئولان اتحادیه‌ای شده است. اولین واکنش برمی‌گردد به «افسرالملوک یاسان»، رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تهران که گفته است آرایش ویژه محرم و تبلیغات آن به‌طورکلی ممنوع است: «برای آرایشگاه‌های زیرمجموعه اتحادیه پیامکی مبنی بر پیگرد قانونی این نوع تبلیغات ارسال و آگهی آن نیز در روزنامه‌ها درج شده است. همچنین بخشنامه‌ای درباره این موضوع و پیگردهای قانونی آن برای آرایشگاه‌ها ارسال شده است.» «مصطفی آگاهی»، رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه هم یکی دیگر از کسانی است که درباره تبلیغات آرایشگاه‌ها برای آرایش‌های مخصوص محرم واکنش نشان داده است.

او گفته است که آرایشگاه‌ها به‌ هیچ عنوان اجازه انجام تبلیغات در این زمینه را ندارند و به محض اطلاع از این موضوع آن واحد صنفی را پلمب خواهیم کرد: «به‌زودی دراین‌باره اطلاع‌رسانی ویژه می‌کنیم و مصادیق آن را در سایت اتحادیه درج خواهیم کرد.» آگاهی گفته که در اولین روز ماه محرم پیامک اطلاع‌رسانی درباره پیگرد قانونی این کار برای اعضا ارسال شده، گفته آنچه تحت عنوان آرایش یا مدل موی ویژه محرم در جامعه رایج شده، توهین به مذهب است و ما با آن مقابله می‌کنیم: «گاهی برخی از افراد درخواست آرایش‌های خارج از عرفی را دارند که علاوه بر این‌که این آرایش‌ها به هیچ عنوان در شأن و شخصیت اجتماعی یک فرد مذهبی نیست بلکه خارج از عرف جامعه هم است و متاسفانه بعضی از آرایشگاه‌ها که معمولا هم فاقد پروانه کسب بوده و حتی در مکان‌های مسکونی فعالیت می‌کنند، اقدام به اینگونه آرایش‌ها می‌نمایند.»

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه مصادیق برخورد با آرایش‌های خارج از عرف را اینطور اعلام کرده است: «تراشیدن مو با مضمون اسامی مقدس مانند «یا حسین(ع)» که به‌تازگی در ایام محرم انجام می‌شود یکی از مواردی است که به‌شدت با آن برخورد می‌شود. برداشتن ابرو، انجام خالکوبی، زدن رژلب و انجام تاتو ازجمله مواردی است که در صورت مواجه‌شدن با آن در آرایشگاه مردانه، واحد صنفی متخلف حتما پلمب می‌شود. اینگونه اقدامات علاوه بر این‌که باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی در جامعه می‌شود با هیچ‌گونه عرف اجتماعی نیز همخوانی ندارد و با هر اقدامی که نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد، برخورد خواهد شد.»

او گفته است: «در گذشته ٥‌هزار واحد صنفی فاقد پروانه کسب درحال فعالیت بود که این رقم هم اکنون به یک‌هزار و ٩٠٠ واحد کاهش یافته و مابقی واحد‌های صنفی هم در شرف اخذ پروانه کسب هستند.»

آرایشگاه‌ها: ممنوعیتی به ما اعلام نشده است


روسای اتحادیه‌های آرایشگران مردانه و زنانه اما در حالی از ممنوعیت آرایش‌های با مضمون محرم خبر داده‌اند که تعدادی از آرایشگرهای تهران می‌گویند دراین‌باره نه پیامک و نه بخشنامه‌ای برای آنها فرستاده شده و آنها چون در این روزها مشتری زیادی برای انجام این آرایش‌ها دارند، این کار را انجام می‌دهند.

«امین» که آرایشگر یک آرایشگاه مردانه در محله ونک تهران است به «شهروند» می‌گوید که از روز اول محرم امسال حدود ١٥ مشتری داشته است که از او خواسته‌اند روی موی سرشان ترکیب‌های «یاحسین» و «یا ابوالفضل» علیهم‌االسلام طراحی کند: «مشتری‌هایم معمولا یا با خودشان از مراسم‌ و نمادهای ماه محرم عکس می‌آورند یا می‌خواهند که روی سرشان، یاحسین و یاابوالفضل طراحی کنیم.»

او می‌گوید که از محله‌های مختلف تهران مشتریانی دارد که می‌خواهند آرایش‌های مخصوص ماه محرم داشته باشند: «از شهرری، سعادت‌آباد، هفت‌تیر ولی بیشتر مشتریانم از منطقه‌های شرقی تهران مانند تهرانپارس و دردشت می‌آیند. آنها عشق این کارها را دارند و وقتی با آنها درباره این‌که چرا این کار را می‌کنند صحبت می‌کنم، فقط می‌گویند مد است و دوست دارند خاص باشند.» این آرایشگر می‌گوید که قیمت مدل‌های موی مخصوص محرم بستگی به نوع طرح دارد ولی معمولا از ٥٠‌هزار تومان شروع می‌شود. «حسین»، ٢٧ ساله، آرایشگر دیگری است که صاحب یک آرایشگاه در مرکز تهران است.

او درباره ایام محرم و مشتری‌های خاصش گفته است: «در ایام محرم، مصرف چسب مو در آرایشگاه‌های مردانه به اوج خود می‌رسد. جوان‌ها از ما می‌خواهند موهای‌شان را طوری درست کنیم که در طول عزاداری تکان نخورد. آرایش مو با خاک هم در این ایام رواج دارد که ما از خاک تمیز رس برای آن استفاده می‌کنیم.» به گفته او، «به‌تازگی هم خط انداختن روی سر و طرح دادن و حتی نوشتن نام حسین و ابوالفضل و ... روی سر که از طریق شابلون صورت می‌گیرد نیز باب شده است. طرح‌دادن به ابروها نیز در این ایام بازار داغی دارد. ما حتی در این ایام روی مدل‌های بستن شال‌گردن و چفیه هم کار می‌کنیم و برای آن هم متقاضی داریم.»

ماجرا اما فقط به آرایشگاه‌های مردانه و مشتری‌های این روزهای‌شان محدود نمی‌شود. حالا از تعداد زیادی از آرایشگاه‌های زنانه تهران خبر می‌رسد که سر آنها هم این روزها از مشتریانی که می‌خواهند مو و صورت‌هایشان را با آرایش‌های ویژه ماه محرم بیارایند، شلوغ است.

«مینا»، یکی از آرایشگرانی است که در یک آرایشگاه زنانه در غرب تهران کار می‌کند. او گفته که آرایشگاهی که او در آن کار می‌کند، در روزهای محرم شیفت ویژه دارد: «ما در این روزها آرایش مو با شال و حتی بستن شال و روسری را هم برای مشتریان انجام می‌دهیم. آرایش صورت و شنیون مو نیز در این ایام مشتری فراوان دارد و دختران جوان از ما می‌خواهند صورت‌شان را به سبک مناسب شب آرایش کنیم و حتی رنگ موهای روشن که در شب بهتر دیده می‌شوند، مد می‌شود و متقاضی دارد.»

او گفته است: «من از ٢٠ سالگی به کار آرایشگری مشغولم اما در ٥‌سال اخیر کار و بار آرایشگاه‌ها در ایام محرم سکه شده است، هر چند که پیش از آن هم زنان و دختران جوان به آرایشگاه می‌آمدند تا برای دنبال دسته‌رفتن به گفته خودشان خوش‌تیپ باشند اما در سال‌های اخیر مد ایام محرم بسیار باب شده است. مادر من هم سال‌های ‌سال آرایشگر بوده است و می‌گوید در حدود ٣٠‌سال پیش همه آرایشگاه‌های زنانه بسته بود و مردم حتی ابرو هم تمیز نمی‌کردند اما امروز دوره و زمانه تغییر کرده است و ماهم به فکر نان درآوردن هستیم. وقتی مشتری داریم، کار می‌کنیم.»

«دوست داریم، پس انجام می‌دهیم»


برای پیدا کردن کسانی که تصاویرشان این روزها دست به دست می‌شود، لازم نیست چندان خیابان‌ها را بالا و پایین کرد. در مناطق شرقی و جنوبی تهران، این شب‌ها می‌توان دختران و پسرانی را پیدا کرد که در کنار ظاهر معمولی عزاداران حسینی، تفاوت نوع آرایش مو و صورت‌شان پیداست.

«امیر»، ٢١ ساله یکی از این پسران است که هر روز به هیأت عزاداری سر کوچه‌شان در خیابان نبرد می‌رود و با دوستانش این خیابان را بالا و پایین می‌کند. او مدل موهایش را به قول خودش به آخرین مدل ٢٠١٥ زده، دورش را تراشیده و شال‌گردنی را دور گردنش انداخته است که می‌گوید داده‌ رویش «سلام بر حسین» چاپ کنند. او می‌گوید تا قبل آمدن تاسوعا و عاشورای امسال می‌خواهد به آرایشگاه دوستش برود و از او بخواهد که ابروهایش را هم مدل محرم امسال طراحی کند.

«امیر» همین‌طور که در خیابان ایستاده و منتظر آمدن دسته‌های عزاداری است می‌گوید که این دومین‌ سال است که با آمدن محرم، به سبک ویژه این روزها خودش را آرایش می‌کند: «بین دوستان من مد است که به صورت معمولی برای شب‌های محرم بیرون نیاییم. من فقط این کار را دوست دارم و منظور دیگری از کارم ندارم.» «محمد» هم که دوست «امیر» است، حرف او را اینطور ادامه می‌دهد: «مگر باید حتما فکر خاصی پشت این کار ما باشد؟ ما در روزهای دیگر هم با مد روز پیش می‌رویم و حالا هم دوست داریم با مد روزهای محرم خودمان را آرایش کنیم.»

در روزهای گذشته انتشار عکس‌های مربوط به آرایش مخصوص محرم باعث واکنش‌هایی میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و بعضی مسئولان شده است. از طرف دیگر، غیر از آرایش ویژه محرم، طراحی لباس و شال‌های مخصوص ماه محرم هم جلب توجه کرده است. «کیوان»، یکی از کاربران فیس‌بوک هم دراین‌باره نوشته: «هر چیزی که مورد استقبال عمومی قرار بگیره یه عده برای نون در آوردن از این گرایش مردم شروع می‌کنن به ایده‌پردازی کردن. نمونه‌هاش زیاده.»

هرکسی از ظن خود شد یار «محرم»


پوشش و آرایش ویژه جوانان ایرانی برای محرم اما این روزها مورد توجه جامعه‌شناسان هم قرار گرفته است. آنها می‌گویند این موضوع یکی دیگر از تغییراتی است که جامعه ایرانی در یک سنت مذهبی و تاریخی ایجاد کرده است.

«سعید معیدفر»، استاد دانشگاه تهران یکی از این جامعه‌شناسان است. او دراین‌باره می‌گوید: «ما می‌توانیم با پدیده‌های اجتماعی به صور مختلفی برخورد کنیم. می‌توانیم بگوییم در بروز یک پدیده توطئه‌ای در کار است و عده‌ای فریب خورده‌اند یا از طرف دیگر می‌توان صورت دیگری تحلیل کرد ولی به‌عنوان یک جامعه‌شناس باید بتوانیم ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از این تحولات ارایه کنیم وگرنه با آن تحلیل‌های اولیه، خودمان می‌دانیم که هر سال دریغ از پارسال است. ما اگر پدیده‌های اجتماعی را آنطور که هستند نتوانیم درک و تحلیل کنیم، در آن مداخله‌ای هم نمی‌توانیم کنیم ولی اگر توانستیم تحلیل واقع‌بینانه‌ای ارایه کنیم، شاید بتوانیم در آن مداخله کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «ما امروز شاهد دگرگونی‌های مختلفی در آیین‌ها و مراسم محرم هستیم. ما سال‌هاست به اشکال مختلف تغییراتی را در این حوزه می‌بینیم. مثلا در سال‌های انقلاب که ما شاهد تحول فراوانی در آیین‌ها و مراسم محرم بودیم، این مراسم سیاسی شد و خیلی از آن اشکال رفتاری تغییر کرد؛ هم فرم هم محتوا. اگرچه آن اصل عزاداری برای امام حسین(ع) باقی ماند ولی فرم و محتوا تغییر کرد. در سال‌های گذشته هم شاهد تغییراتی دراین‌باره بوده‌ایم؛ مثلا در سال‌های خیلی دور، روحانیون و علمایی که نزد مردم اعتبار بالایی داشتند، نبض محرم در اختیارشان بود اما بعد از آن دیدیم که مداحان اهمیت پیدا کردند و تغییراتی را هم در محتوا و هم فرم ایام ایجاد کردند. درحال حاضر ما شاهدیم که برخی از گروه‌ها و دسته‌ها سعی می‌کنند در کنار حادثه مهم عاشورا، بهره‌برداری‌هایی هم برای گروه و جناح خودشان داشته باشند.»

این جامعه‌شناس معتقد است: «این تغییرات در نوع برخورد با مراسم ایام محرم مصداق شعر هر کسی از ظن خود شد یار من است. ما در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان را می‌بینیم که در محرم، یعنی یک عنصر مشترک شریک می‌شوند ولی ممکن است نمادها و علم‌های خودشان را حمل کنند یا بهره‌برداری‌های دسته‌ای و سیاسی خودشان را در این مراسم دنبال کنند. سال‌هاست گروه‌هایی می‌آیند و از این فضای محترم برای منافع جناحی خودشان بهره می‌برند و از این فرصت استفاده می‌کنند. الان هم جماعتی از جوانان نمادها و نشانه‌های خودشان را بر محرم بار کرده‌اند و ضمن اشتراک در این مناسبت، بهره‌هایی هم برای آن نوع نگاه خودشان از آن می‌برند.»

معیدفر ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم که یا ما باید به‌طورکلی تمام این بهره‌برداری‌ها را از محرم کنار بگذاریم که به اعتقاد من ممکن نیست یا آن‌که همان‌طور که ما از محرم بهره می‌بریم یعنی اشتراک در این آیین تاریخی و ملی و مذهبی، در کنار آن فرصتی هم پیدا کنیم برای به عرصه آمدن خودمان، برای به فعل در آوردن بعضی کارهایی که در موقعیت‌های دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم. محرم فرصتی ایجاد می‌کند تا افراد با جهت‌گیری‌های مختلف خودشان بروز و ظهوری پیدا کنند. جوانان هم امروز برخی‌شان متفاوتند. یک‌سری جوانان از این ایام بهره‌های خودشان را می‌برند و تمام همت خودشان را می‌گذارند که هرجور می‌خواهند بهره‌برداری جناحی کنند، از طرف دیگر جوانان دیگری هم هستند که اگرچه ما ممکن است قبول‌شان نکنیم از فرصت محرم استفاده کنند و آنها هم خودشان را از لحاظ ظاهری بروز می‌دهند و نمی‌توان جلوی هیچ‌کدام را گرفت.»

سید حسن نصرالله :مقاومت در مقابل دشمنان صهیونیستی و تکفیری با قوت ادامه می یابد








 دبیرکل حزب الله روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت هفتمین روز شهادت شهید حسن حسین الحاج معروف به حاج ابو محمد الاقلیم که در ادلب سوریه درنبرد با تروریست های تکفیری به شهادت رسیده است، خاطر نشان کرد که در کنار مقاومت و انتفاضه ملت فلسطین می ایستیم و از امنیت و ثبات لبنان و لبنانی ها در مقابل خطرهای صهیونیستی وتروریسم تکفیری دفاع می کنیم.

سیدحسن نصرالله در ابتدای این سخنرانی که از طریق ویدئو کنفرانس صورت گرفت، به فداکاری ها و شخصیت فرمانده شهید مقاومت در جنگ های مختلف با دشمنان صهیونیستی و تکفیری اشاره و از وی تجلیل کرد.
این مراسم در شهرک اللویزه امروز(یکشنبه) در جنوب لبنان برگزار شده است.
دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از تلاش های تمام سلام نخست وزیر و نبیه بری رییس مجلس لبنان تاکید کرد: ما خواستار ادامه فعالیت دولت لبنان به نخست وزیری تمام سلام هستیم و برضرورت جلوگیری از فروپاشی آن به منظور حفظ منافع و تامین امنیت لبنان و مردم آن تاکید داریم.
حسن حسین الحاج از فرماندهان قهرمان مقاومت اسلامی در جریان عملیات هجومی ویژه علیه تروریست های تکفیری در ادلب سوریه به افتخار شهادت نایل آمد.
حزب الله لبنان باصدور بیانیه ای اعلام کرد: شهید حسن حسین الحاج به راه شهیدان حسینی همچون دیگر شهدای مقاومت وفادار ماند و ما شهادت این راد مرد را به حضرت صاحب الزمان (عج) و ملت لبنان و خانواده اش تبریک و تعزیت می گوییم.
در این بیانیه آمده است که این شهید با نام های جهادی همچون ابومحمد الاقلیم و الحاج ماهر از قهرمانان مدافع حرم مطهر حضرت زینب ( س) بود.
به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب الله خطاب به خانواده شهید ، دریافت نشان الهی شهادت را تبریک گفت و تاکید کرد که شهید ابومحمد الاقلیم شایسته این مدال بود اما از این که این فرمانده محبوب وعزیز ما را ترک کرده است، سوگوار و عزادار هستیم.
سید حسن نصرالله اظهار داشت:شهید الحاج ابو محمد الاقلیم یک فرمانده از فرماندهان ، ارکان، ستون ها و مجاهدان قهرمان مقاومت و از ابتدای مقاومت عضو آن بود و در همه صحنه های نبرد با عشق به شهادت و در خطوط مقدم شرکت داشت.
وی خاطرنشان کرد که التزام دقیق به احکام شرعی و اطاعت از خداوند ، صداقت، حسن خلق و ادب ، تواضع ، چهره خندان و متبسم ، آرامش و صبر از ویژگی های بارز شهید ابومحمد الاقلیم بود.
دبیرکل حزب الله با اشاره به مسئولیت پذیری شهید ابو محمد الاقلیم ، گفت که با وجود مجاهدان قهرمان و فداکاری همچون این فرمانده شهید، آزادسازی لبنان از اشغال صهیونیست ها در سال 2000 تحقق یافت و مقاومت وارد مرحله جدید شد که نتیجه آن پیروزی در جنگ 33 روزه سال 2006 در مقابل دشمن صهیونیستی بود.
سیدحسن نصرالله تصریح کرد: بعداز جنگ 33 روزه مردم به خانه هایشان بازگشتند اما این فرمانده مقاومت برای تکمیل آمادگی ها مقاومت و بازسازی قدرت آن لحظه ای درنگ نکرد زیرا می دانست که در همسایگی لبنان یک دشمن تروریستی صهیونیستی متجاوز قرا دارد.
وی با بیان این که مقاومت در سطوح مختلف از فرماندهان بزرگ و قهرمان برخوردار است، تاکید کرد که وصیت شهید حاج ابومحمد الاقلیم حفاظت از قدرت و زیرساخت های مقاومت و دفاع از لبنان و ملت آن در مقابل دشمن های تروریستی صهیونیستی و تکفیری است.

** آغاز انتفاضه ، امید فلسطینی ها
دبیرکل حزب الله با بیان این که آغاز انتفاضه جدید امید واقعی فلسطینی ها را برای پایان اشغال و حمایت از مسجدالاقصی افزایش داده است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با وجود حمایت های گسترده از آن آینده ای ندارد.
سید حسن نصرالله با تاکید به این که « در کنار مقاومت و انتفاضه ملت فلسطین می ایستیم»، خاطرنشان کرد: مقاومت به یک مدرسه و نهاد بزرگ و زنده تبدیل شده و به راه خود ادامه می دهد و دوستداران خود را مطمئن و دشمنان صهیونیستی و تکفیری را نگران کرده است.
وی با تاکید به این که « در مقابل طرح تکفیری درهر میدانی می ایستیم» ، تصریح کرد: اگر پایداری و مقاومت در مقابل گروه داعش و امثال آن در میدان های مختلف نبود، امروز منطقه از عراق تا سوریه و لبنان چه سرنوشتی داشتند؟
سیدحسن نصرالله تاکید کرد که اگر نبود این مقاومت و پایداری امروز درگیری ها و جنگ های داخلی شروع شده بود و تروریست های تکفیری بر کشورهای منطقه به ویژه سوریه ، عراق و لبنان سیطره یافته بودند.
دبیرکل حزب الله اظهارداشت: مقاومت میدانی ملت یمن در رویارویی با تجاوز سعودی آمریکایی علیه این کشور منطقه و این کشور را از سیطره طرح تکفیری نجات خواهد داد.
سیدحسن نصرالله با بیان این که « با ریخته شدن خون شهدای مقاومت، مواضع جدیدی می شنویم و شاهد گرایش ها و تغییر مواضع در افکار عمومی در داخل منطقه و جهان هستیم»، تاکید کرد که ما میدان های مبارزه و مقاومت را ترک نمی کنیم زیرا نبرد ما برای سرنوشت و وجود است.
وی با بیان این که « بوکوحرام اهل سنت را در نیجریه می کشد و مساجد را منفجر می کند»، گفت: نبرد و رویارویی با گروه های تکفیری ، دفاع از اسلام و مسلمانان و ارزش های انسانی است.
دبیرکل حزب الله افزود: در سیهات عربستان هم به مردم فقط به دلیل ابراز محبت و علاقه به رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و عزاداری برای امام حسین (ع) نوه پیامبر گرامی ، حمله می کنند و می کشند.
وی بر ضرورت حفظ اسرار و حفاظت از فرماندهان مقاومت تاکید کرد و گفت: پیش روی ما معادله سازنده اقتدار و قوت در رویارویی با دشمن صهیونیستی قرار دارد و شهید ابومحمد الاقلیم و برادران مبارزش براساس آن عمل می کنند.
سیدحسن نصرالله افزود: با فداکاری و رشادت مجاهدان مقاومت مانند شهید حاج ابومحمد الاقلیم و ارتش لبنان و در سایه معادله ارتش، ملت و مقاومت ، ما و ملت ما در شب و روز احساس امنیت و امان می کنند.
وی تاکید کرد که مقاومت تضمین کننده حفاظت از لبنان ، ملت لبنان و کرامت آن است و ما هرگز از مسئولیت های خود شانه خالی نمی کنیم.
دبیرکل حزب الله با اشاره به خیزش و قیام ملت فلسطین و حضور نسل های جدید در فلسطین برای آزادسازی مسجد الاقصی خاطرنشان کرد: کسانی که گمان می کردند ملت فلسطین خسته شده است، اکنون نسلی را شاهد هستند که با چاقو از مقدسات و ملت فلسطین در مقابل دشمن صهیونیستی دفاع می کند.
سید حسن نصرالله تصریح کرد: مقاومت لبنان برای رویارویی با دشمن صهیونیستی در کنار ملت فلسطین ایستاده و از تحرکات ، انتفاضه و قضیه فلسطین حمایت می کند.
وی اظهارداشت: فرماندهان فداکار تا زنده هستند ، مقاومت و میدان نبرد با دشمنان صهیونیستی و تکفیری را رهبری می کنند و با شهادت خود هم درخت مقاومت را سیراب می سازند تا با قوت و قدرت به راه خود ادامه دهد.
سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که با وجود همه مشکلات و ناملایمات همواره بر حمایت و حفظ دولت لبنان اصرار داشته ایم برای این که ثبات ، امنیت و آرامش ملت و کشور برقرار باشد، گفت که در گفت وگوها و در دولت هرگز به دنبال تامین منافع ویژه حزب الله نبوده ایم.

** هشدار به حزب جریان المستقبل
دبیرکل حزب الله با تاکید به این که مصلحت لبنان و لبنانی ها با گفت وگو و بقای دولت تامین می شود و ما با وجود عملکرد دولت کنونی خواستار ادامه کار آن هستیم، اظهار داشت: ما همواره بر همگرایی و گفت وگو بین ارکان و گروه های لبنانی با هدف تامین منافع لبنانی ها تاکید کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: با وجود عملکرد ضعیف و متزلزل دولت کنونی از تلاش های تمام سلام نخست وزیر لبنان که حکمت و درایت خود را ثابت کرده است، قدردانی می کنیم و با وجود این که می دانیم منافع لبنان در حفظ و بقای این دولت است اما حاضر نیستیم منت های دیگران را تحمل کنیم.
سید حسن نصرالله خطاب به حزب جریان المستقل تاکید کرد: اگر احساس می کنید با حضور در گفت وگوها و یا دولت بر ما منت گذاشته اید و یا از ما و لبنانی ها برتر هستید، این منت را نگذارید و این احساس را نداشته باشید.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد:اگر خواستید خارج شوید، خدا به همراهتان اما ما چنین آرزو و درخواستی را از شما نداریم.
وی: این روزها می شنویم اعضای جریان المستقبل زمانی که از گفت وگوهای با حزب الله سخن می گویند، بر ما و لبنانی ها منت می گذارند و احساس برتری دارند، این شیوه مردود را نمی پسندیم و تحمل نخواهیم کرد.
سیدحسن نصرالله با بیان این که « برخی درصدد هستند تا بین حزب الله وجنبش امل در منطقه بقاع با خاندان ها و عشایر مشکل ایجاد کنند»، گفت: این شیوه و مرام ما نیست که احدی را در منطقه بقاع (شرق لبنان) بازداشت و تسلیم دولت کنیم و معنای این درخواست از ما این است که در لبنان دولت حضور ندارد.
دبیرکل حزب الله افزود: از رهبران حزب الله می خواهم تا در خصوص گفت وگوی با جریان المستقبل بازنگری کنند، اگر بخواهند بر ما منت بگذارند از گفت وگوها خارج می شویم.
وی در عین حال تاکید کرد: ما همواره بر ادامه گفت وگوها تمایل داشته ایم اما هرگونه اقدامات و تحرکات تحریک آمیز را نمی پذیریم و از کرامت و عزت خود حفاظت می کنیم.
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما در دولت لبنان شرکت کرده ایم تا ثبات سیاسی و امنیتی لبنان را با کمک شرکای خود که برای ساقط کردن دولت گذشته دست به هر کاری زدند و نزدیک بود لبنان را در آتش بسوزانند، حفظ کنیم.
دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ما برادران فرمانده شهید حاج ابو محمد الاقلیم هستیم که به جهاد و شهادت او افتخار می کنیم و پایدار و مقاوم می مانیم و به به همه مسئولیت های خود عمل می کنیم.
نهاد المشنوق وزیر کشور وعضو حزب جریان المستقبل همپیمان آل سعود در لبنان تهدید کرده است که اگر اوضاع لبنان به همین نحو پیش برود، استعفا می کند و از گفت وگوهای دو جانبه این حزب و حزب الله و دولت لبنان خارج خواهد شد.
المشنوق روز جمعه در یک سخنرانی با حمله به محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حزب الله لبنان به دفاع تمام قد از آل سعود پرداخت و ادعا کرد که حزب الله مسئول هرج و مرج امنیتی در منطقه بقاع در شرق لبنان است.
وی گفت که در اعتراض به اوضاع نامناسب سیاسی و امنیتی در لبنان در نخستین گام از گفت وگوهای با حزب الله لبنان عقب نشینی و از مقام وزارت کشور استعفا می کند.
روزنامه لبنانی السفیر نوشت: تهدید المشنوق به استعفای از دولت و کنار کشیدن از گفت وگوهای با حزب الله این سئوال را مطرح می کند که آیا اتخاذ این موضع، نظر جریان المستقبل و سعدالحریری رییس این حزب است و یا این که یک نظر شخصی و تاکتیکی سیاسی از جایگاه وزیر کشور است.
الاخباردیگر روزنامه لبنانی پاسخ این سئوال را داد وتاکید کرد:المشنوق این موضع را بعداز هماهنگی با سعدالحریری اتخاذ و اعلام کرده است.
الاخبار به نقل از منابعی در جریان المستقبل نوشت: این موضع وزیر کشور اوج مواضع جریان المستقبل نیست بلکه این اول راه است.
این در حالی است که نهاد المشنوق تاکنون همواره از اوضاع خوب امنیتی در لبنان سخن می گفت و این موضع ناگهانی وی شگفتی ناظران را بر انگیخته است.
در بیانیه هایی که در پایان نوزده دور گفت وگوهای حزب الله و جریان المستقبل منتشر شده است، همواره بر نقش این گفت وگوها در کاهش تنش مذهبی و بهبود اوضاع امنیتی در لبنان تاکید شده است.
در نوزده دور گفت وگوها ، «نادر الحریری» مشاورو رییس دفتر «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل ، « نهاد المشنوق» وزیر کشور و « سمیر الجسر» از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف حزب جریان المستقبل و « حسین الخلیل» معاون سیاسی « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله ، «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت و « حسن فضل الله» از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان از طرف حزب الله پشت میز گفت وگو نشسته اند.
حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان هم با صدور بیانیه ای از سوی حزب الله به ادعاهای المشنوق پاسخ داد و گفت: آنچه از وزیر کشور در پشت میز گفت وگوها می شنویم با آنچه در مقابل رسانه ها می گوید، مغایر است.
وی افزود: با دو زبان و دو چهره متناقض به ویژه در قبال برنامه امنیتی در منطقه بقاع که همچنان مورد اهتمام و درخواست حزب الله و جنبش امل است، روبه رو هستیم.
وزیر صنعت لبنان خاطرنشان کرد که حزب الله و جنبش امل از ارائه هرگونه کمک به دستگاه های امنیتی و نظامی لبنان برای انجام وظایف و ماموریت هایشان در منطقه بقاع دریغ و کوتاهی نکرده اند.
در این بیانیه آمده است: فرار از شکست و کوتاهی ها و انداختن مسئولیت بر گردن دیگران از حجم مسئولیتی که بر دوش وزیر کشور درقبال هرج و مرج امنیتی در بقاع ناشی از تسویه حساب های با منطقه واهالی آن است، کم نمی کند.
حسین الحاج حسن تاکید کرد: اگر المشنوق و گروه او تمایل داشته باشند ما حاضر هستیم صورت جلسه های گفت و گوهای حزب الله و جریان المستقبل در عین التینه مقر دوم رییس مجلس لبنان را منتشر کنیم تا افکار عمومی بداند و حقیقت برای لبنانی ها روشن شود که چرا وزیر کشور درصدد است تا مسئولیت اجرا نشدن برنامه امنیتی را به گردن دیگران بیاندازد.

آیت ‎الله مکارم شیرازی: خطر نفوذ نرم دشمنان در هیات های مذهبی جدی است

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی قم، وی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیات های مذهبی استان، تاکید کرد: عزاداری امام حسین(ع) بر سه پایه مداحان، خطیبان و هیات های مذهبی استوار است، بنابراین این سه گروه باید دست به دست هم دهند و در برابر آسیب ها بایستند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: در شرایطی زندگی می کنیم که وحدت مسلمانان از هر چیزی مهم تر است، امروز که دشمنان، شیعه ستیزی و اسلام ستیزی را بزرگ می کنند، ما باید دست به دست هم دهیم و جلوی آن ها را بگیریم.
وی گفت: رسانه های بیگانه، تصاویر و فیلم دسته های باعظمت و عزاداری باشکوه مسلمانان در ایام محرم را نشان نمی دهند و به جای آن تصاویر قمه زنی را نشان می دهند، معنای این کارشان این است که می خواهند به فرهنگ عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ضربه بزنند.
به اعتقاد آیت الله مکارم شیرازی، برخی از افرادی که اقدام به قمه زنی می کنند از علاقه مندان امام حسین(ع) هستند که راه را اشتباه می روند، اما عده ای مامور و مزدور هستند که باید آن ها را شناسایی کرد.
وی تاکید کرد: بحمدالله آسیب های عزاداری نسبت به سال های قبل کمتر شده است ولی هنوز برخی از این آسیب ها وجود دارد و اگر مواظب نباشیم شدیدتر می شود.
این مرجع تقلید، وحدت هیات های مذهبی، خطیبان و مداحان و نیز ارائه آموزش های صحیح را دو راهکار مقابله با آسیب های عزاداری برشمرد و تصریح کرد: تشکیلات امام حسین(ع) سرمایه عظیمی است که می تواند دین و دنیا و آخرت ما را آباد کند، از این رو عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ظرفیت مهمی است و حتی افرادی که مسلمان نیستند به دستگاه امام حسین(ع) علاقه مندند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه جوانان بیشتر در معرض خطر حربه های دشمنان هستند، گفت: سعی کنید جوانان را به برنامه های هیات های مذهبی جذب کنید، منتها روی موازین حرکت کنید نه اینکه به بهانه جذب جوانان، خدای ناکرده از خط قرمزها عبور کنید.
این مرجع تقلید اضافه کرد: به مداحان سفارش کنید که هنگام مداحی ها، جوانان را به رعایت احکام، نماز، اخلاق، حلال و حرام الهی توجه بدهند.
آیت الله مکارم شیرازی در تشریح خطراتی که در زمینه منحرف کردن مجالس عزاداری وجود دارد اشاره کرد و افزود: دشمنان سعی دارند مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) را در داخل به صورت خرافی و غیرمنطقی نشان دهند و به این حربه دل بسته اند.
وی اضافه کرد: آنها معتقدند که اگر بتوانند در هیات های مذهبی و مجالس عزاداری نفوذ کنند و این محافل را به صورت خرافه نشان دهند کم کم افراد فهمیده از این مجالس فاصله می گیرند.
وی گفت: ما باید در هر دو جهت بایستیم؛ یعنی هم مراقب توطئه های سخت دشمنان باشیم و هم مواظب باشیم که از داخل نتوانند مثل موریانه این بنا را سست یا خدای ناکرده واژگون کنند.
وی به دشواری های عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: در زمان رضاخان کسی جرات نداشت در ایام عاشورا، مجلس عزاداری برگزار کند و مردم برای عزاداری، درب اتاق ها را می بستند و پرده را پایین می افکندند و عزاداری می کردند، اما امروز عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) فراگیر شده و حتی به لبنان، لندن، آمریکا و دیگر کشورها رسیده است.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: دشمنان فهمیدند که این نیرو و ظرفیت، مزاحم آن هاست و مادامی که چراغ عزای امام حسین(ع) روشن است، منافع نامشروع آنها در خطر است، بنابراین تصمیم گرفتند با این فرهنگ دشمنی کنند.
وی مبارزه علنی و انحراف کشاندن مجالس عزاداری را دو راهبرد دشمنان برای مقابله با فرهنگ عاشورا بیان کرد و افزود: در زمینه مبارزه علنی، به تازگی در یکی از شهرهای ایران حمله کردند و دو نفر را کشتند و در عربستان سعودی هم به یک مسجد شیعیان حمله ور شدند و تعدادی را به خاک و خون کشیدند.
در حادثه جمعه شب هفته گذشته در یکی از مناطق دزفول افرادی ناشناس به سوی یک حسینیه عزاداری تیراندازی کردند که متاسفانه دو نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گزارشی از فعالیت های انجام شده در راستای ساماندهی هیات های مذهبی ارائه کرد

این افراد به بهشت نزدیک و از جهنم دور هستند!

مام رضا (ع) در مورد فرق مشخص سخاوتمند و بخیل فرموده اند: شخص بخشنده از غذای مردم می‌خورد تا از غذایش دیگران بخورند. اما شخص بخیل از خوردن غذای مردم خودداری می‌کند تا از غذای او دیگران نیز نخورند.

آن حضرت در مورد فوائد و دست آوردهای سخاوت می‌فرمایند: شخص بخشنده به خداوند و بهشت و به مردم نزدیک است و از آتش جهنم دور است و در مقابل انسان بخیل و تنگ نظر از بهشت و رضای الهی و مردم دور است و به جهنم نزدیک است. و اضافه فرمود که: سخاوت درختی است در بهشت که شاخه‌های آن در این دنیاست هر کس به یکی از شاخه‌های درخت سخاوت آویزان شود او را به سوی بهشت خواهد کشید، بخل و خساست نیز ریشه در جهنم دارد که شاخه هایش به دنیا کشیده شده و هر کس از شاخه‌های آن آویزان شود او را به سوی دوزخ می‌کشاند.

امام رضا (ع) در مورد عظمت و شکوه و آثار سخاوت به گفتگوی پیامبر (ص) با فرزند حاتم طائی اشاره کرد و بیان می دارند: پیامبر اسلام به عدی بن حاتم گفت: از پدرت عذاب شدید جهنم برداشته شد و این به خاطر خصلت زیبای سخاوت در او بود. آن بزرگوار بر این باور بود که: جوان سخاوتمند گنهکار در نزد خداوند بهتر از سالمند عابدی است که بخیل است.

علاوه بر این احسان کردن و رسیدگی به دیگران بهترین شیوه‌ی رسیدن به خداست. از این رو امام رضا (ع) می‌فرمود: هیچ وسیله‌ای مثل غذا دادن به مردم و ذبح گوسفندان و سایر حیوانان حلال گوشت برای اطعام به دیگران، انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی‌گرداند.

ناگفته هایی از سردار همدانی سه روز قبل از شهادتش/ پرداخت وجوهات شرعی و کمک به یک جانباز



ناگفته هایی از سردار همدانی سه روز قبل از شهادتش/ پرداخت وجوهات شرعی و کمک به یک جانباز


حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد شیرازی امام جمعه بخش رودبار قصران دیروز جمعه در خطبه های نماز جمعه این بخش با اشاره به شهادت سردار رشید اسلام حاج حسین همدانی گفت: سردار همدانی یکی از شهدای زنده و از یادگاران جبهه و جنگ بود و کمک به مردم و رزمندگان در خلق و خوی و جزو ذات این سردار بود که تا زمان شهادتش کسی از آن مطلع نبود.


امام جمعه بخش رودبار قصران سپس خاطره ای را از زبان یکی از دوستان قدیمی و نزدیک سردار نقل کرد.
 بخش رودبار قصران با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی، نماینده طلاب و فضلای همدانی در حوزه علمیه قم است که بیش از ۳۰ سال سابقه دوستی با این شهید بزرگوار داشت و ارتباط آنها صمیمی و بسیار تنگاتنگ بود، خاطره ای را از سردار همدانی به نقل از رضوی اینگونه بیان کرد: «سردار همدانی سه روز قبل از شهادتش در نیمه های شب با من گرفت.

قرار ما در کنار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در قم در نیمه های شب هماهنگ شد. سردار در این ملاقات ۲ خواسته از من داشت و گفت که چون من تا چند ساعت دیگر عازم سوریه هستم و پرواز دارم، وقت ندارم. شما زحمت این کارها را را برام بکشید.
ایشان مبلغ سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به من داد تا آنرا به دفتر وجوهات شرعی مقام معظم رهبری پرداخت کنم. همچنین مبلغی پول و آدرسی داد و گفت که این مبلغ را به آدرس ببرم و تحویل یک جانباز جنگ تحمیلی دهم. سردار تاکید کرد که وقتی پیش جانباز رفتی اسمی از من نیار و فقط بگو این مبلغ را یکی از دوستان داد.
پولها را گرفتم و سردار با من خدا حافظی کرد. خداحافظی ایشان شهادت گونه بود.
روز بعد وجوه شرعی را پرداخت کردم و به سراغ جانباز مدنظر رفتم. این جانباز قبول مبلغ را منوط کرده بود به گفتن اسم فردی که پول را داده. بهش گفتم به من گفته اسمش را نگم.
جانباز گفت باشه شما اسم رو نگو اما من چند اسامی رو می گویم و اگر اسم آن را آوردم شما تائید کنید.
آن جانباز اول اسم یکی از سرداران را آورد که گفتم خیر، ایشان نیست. نفر دومی که اسم آورد سردار همدانی بود که من هم آنرا تائید کردم.