دریادار سیاری: بدون اقتدار دریایی اقتصاد کشور آسیب می بیند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تا کنون نتوانسته ایم از دریا و ظرفیت های بالای دریایی برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

امیر دریادار حبیب الله سیاری عصر چهارشنبه در مراسم اختتامیه هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی در کیش با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث اهمیت دریاها در اقتدار یک کشور و در توضیح علت عقب ماندگی در این حوزه و استفاده نکردن از این ظرفیت خدادادی برای توسعه کشور گفت: همه اینها آثار استعمار و استثمار است چنانکه زمانی پرتغالی ها و اسپانیایی ها بر آبهای آزاد ما در دریای عمان تسلط داشتند و بعد از اخراج آنها توسط شاه عباس صفوی، انگلیس استقرار یافت و از این نقطه کشور ما آسیب دید.



وی اظهار کرد : انگلیسی ها با این دیدگاه که برای تسلط بر یک ملت باید بر آبهای آن تسلط یافت و مردم را از ساحل دور کرد، بنادر مهم ما چون جاسک و سیریک و بسیاری از مناطق جنوب و شرق کشور را از جمعیت خالی کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: در حالی که تمام شهرهای تصمیم ساز دنیا در کنار دریا هستند امروز از 20 شهر مهم کشور یک مورد هم در کنار دریا، حتی در کنار مهمترین سواحل کشور چون مکران نیست.

وی با تاکید بر اینکه در نتیجه این سیاست های استعماری ما نتوانسته ایم از خاصیت ژئوپولتیک کشور برای توسعه استفاده کنیم گفت: در دوران جنگ سرد هم طی سال های قبل انقلاب باز این شرایط بدتر شد و ناتو بخشی دیگر از مناطق جنوب شرقی کشور را از جمعیت خالی کرد به گونه ای که هیچ امکاناتی در آن نباشد و اینها همه خواست استعمار و استثمار بوده است.



دریادار سیاری با اشاره به تاکید و نگاه رهبرمعظم انقلاب بر اهمیت دریاها بر اقتدار و استقلال کشور گفت : بر این اساس نظریه بازگشت به دریاها را طرح کرده ایم و در این راستا ضرورت دارد تمام سازمان های دریایی تلاش کنند تا این بازگشت به دریا اتفاق افتد و از این نعمت خدا دادی برای توسعه ، پیشرفت و اقتدار کشور بهره گرفته شود.

این مقام نظامی ادامه داد: در آینده ای نه چندان دور مشخص می شود که همه چیز این کشور به دریا و منابع آن وابسته است.

وی اظهار کرد: استفاده از دریا اعم حوزه های تجاری، اقتصادی، انرژی های نو، گردشگری و حمل و نقل و غیره مطرح است و برخی بیش از 200 مورد زمینه استفاده از دریا در توسعه کشور را مطرح کرده اند.



دریادار سیاری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در بحث چگونگی استفاده از این منابع برای توسعه کشور گفت: باید اقتدار در دریاها توسعه یابد و امنیت دریاها را برقرار کنیم.

وی گفت: امروز که در منطقه خلیج عدن تمام کشتی های ما در خطر است، اگر اقتدار نباشد اقتصاد کشور آسیب می بیند.

دریادار سیاری افزود : احیای تمدن دریایی، استقرار در سواحل و ایجاد چرخه های قابلیت ساز از جمله عوامل اصلی مولد اقتدار دریایی است.

در پایان این مراسم از فعالان صنعت دریایی کشور، پایان نامه های برتر و دانشجویان برتر رشته های دریایی تقدیر شد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی که از یکم دی آغاز شده تا چهارم دی ماه میزبان بازدید کنندگان است.


 

رزمایش مشترک ایران و عمان برگزار شد

رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان در آب های خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، در این رزمایش 11 فروند انواع شناور و 1200 نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش و سپاه، بنادر و دریانوردی و مرکز جست و جو و امداد و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان حضور دارند.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دو فروند شناور عمانی هم در این رزمایش، امداد و نجات دریایی را تمرین می کنند.

امیر دریادار دوم حسین آزاد افزود: فرض این رزمایش حادثه دیدن یک فروند کشتی تجاری در آب های خلیج فارس است.

وی گفت: این شناور بصورت فرضی بر اثر آتش سوزی در حال غرق شدن است که نیروهای عملیاتی رزمایش متشکل از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان کشتی تجاری را از غرق شدن نجات می دهند.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: این رزمایش با هدف توسعه همکاری بین دو کشور و ارتقای همکاری ها در مواقع ضروری برگزار می شود.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:تجربه یک دهه گذشته نشان داده تعامل کشورهای همسایه امنیت تردد و ایمنی دریانوردی وسلامت دریانوردان را تضمین می کند .

امیردریاداردوم آزاد تاکید کرد:نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بهره گیری از تجربه هشت سال دفاع مقدس، به برقراری امنیت دریایی کمک قابل توجهی کرده و تنها نیروی دریایی ارتش جهان است که موفق شده در رویارویی با دزدان دریایی، بدون تلفات طرفین ،کشتی ها را از دست دزدان دریایی آزاد کرده و گروگان ها را نجات دهد.

شایان ذکر است در رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی، ناو پشتیبانی رزمی لاوان، ناوشکن جمهوری اسلامی دماوند و بالگردهای نداجا به همراه شناورهای عمانی، توان امداد و نجات خود را در عملیات نجات دریایی در شرق تنگه هرمز در خلیج فارس به نمایش گذاشتند