داعش ناشی از سیاست های مداخله جویانه و استعمارگرانه غرب در منطقه است

لندن - ایرنا - کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بیانیه ای با انتقاد از اظهارات اخیر 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس که در آن برخی از مجامع مسلمانان این کشور را متهم به حمایت پنهانی از گروه داعش کرده بود، تصریح کرد: پدیده داعش ناشی از سیاست های استعمارگرانه غرب در منطقه است.

به گزارش ایرنا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این بیانیه گفت: دیوید کامرون باید بیشتر در انگلیس به دنبال دلیل افزایش افراط گرایی و جذابیتش برای مسلمانان بریتانیایی باشد.

این بیانیه می افزاید: کامرون در جریان سخنرانی اش در یک کنفرانس امنیتی در 'اسلواکی' از تهدید آنهایی که به آرامی نسبت به ایدئولوژی داعش اغماض می کنند سخن گفت و بر اهمیت مبارزه با افراط گرایی در نطفه تاکید کرد.

این نهاد اسلامی خاطر نشان ساخت: کمیسیون حقوق بشر اسلامی از اینکه گمان شود مسلمانان انگلیس با داعش به دلیل مسلمان بودنشان، ابراز همدردی می کنند، متاسف است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این مساله تنها باعث می شود که نگاه ها از علت واقعی قدرت گرفتن گروه تروریسی داعش که همان سیاست های خارجی غرب می باشد، منحرف شده و با افزایش فشار بر مسلمانان، آنها را مجبور به مواجهه با دولت کند و در نهایت قوانین سخت گیرانه تری برای مبارزه با تروریسم اعمال شود.

کمیسیون حقوق بشر با بیان اینکه 'بهتر بود نخست وزیر به سیاست های دولتش و در سطح کلان سیاست های غرب در منطقه نگاهی بیاندازد که به تولد داعش منجر شد'، تصریح کرد: قطعا گروه داعش به اهتمام چند هزار جوان گمراه شده که خواهان ایجاد مدینه فاضله ای هستند، ایجاد نشده بلکه حاصل سالها سیاست های مداخله جویانه استعمار بوده است.

'مسعود شجره' رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در این باره گفت: نخست وزیر انگلیس باید دوباره فکر کند که چه جریانی داعش را حمایت کرده و آن را تامین مالی می کند به جای اینکه از ادبیات اتهام استفاده کند.

وی با اشاره به جریان محاکمه 'برلین گیلدو' یک سوئدی عضو داعش که اخیرا از سوی دادگاهی در انگلیس تبرئه شد، افزود: این مساله نشانگر این واقعیت است که تا چه میزان سرویس های اطلاعاتی انگلیس به اعزام مسلمانان برای شرکت در جنگ در سوریه دخالت داشته اند.

اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس در کنفرانس امنیتی 'اسلواکی' که با مضمون مبارزه با افراط گرایی ایراد شد، انتقادهای بسیاری از نهادها و شخصیت های اسلامی را در انگلیس برانگیخته است.

سعیده وارثی، نماینده مجلس اعیان انگلیس نیز در یادداشتی که روز شنبه در گاردین منتشر شد، با انتقاد از اظهارات یک جانبه دیوید کامرون در خصوص مبارزه با افراط گرایی و فراخوان همکاری بیشتر از سوی جامعه مسلمانان، تصریح کرد: مسلمانان از داعش متنفرند و به جای متهم خواندن آنها باید به ایشان هویت بخشی شود.

این نماینده مجلس نوشت: دولت می داند که تا چه میزان از بخش اعظم جامعه مسلمانان [انگلیس] فاصله دارد. لذا مشاوران وی به خوبی واقفند که اظهارات گمراه کننده و فراخوان برای همکاری در کجا شنیده نمی شود و باعث بیگانه تر شدن دولت و جامعه مسلمانان می شود.

وارثی نوشته است: جامعه مسلمانان واقفند که توسط امثال داعش طعمه و هدف قرار گرفته شده اند. آنها می دانند که این یک نبرد برای آنها است و لذا برای آن می جنگند.

'شجاع شفیع' رییس شورای مسلمانان بریتانیا نیز در بیانیه ای در واکنش به اظهارات روز جمعه دیوید کامرون که گفته بود مسلمانان با 'چشم پوشی بی سر و صدای' خود به افراط گرایان کمک می کنند، نوشت: شکی نیست ما هم در جامعه اسلام همچون سایر جوامع مدنی برای مبارزه با قرائت تروریستی که در خارج از مساجد و بر روی شبکه اینترنت گسترده شده است، کم و کاستی هایی را داریم.؛ اما اینکه گفته شود مسلمانان سبب شده اند تا جوانان به افراط گرایی متمایل شده باشند، اشتباه و ناکارآمد است.

رییس شورای مسلمانان بریتانیا با بیان اینکه 'گفته می شود مسلمانان به اندازه ای که باید، واکنش نشان نمی دهند و نسبت به افراط گرایی چشم پوشی می کنند' افزود: ما می گوییم به جای اینکه دائما به این مساله اشاره شود، اسناد و شواهد محکمی برای این ادعا ارائه شود.

وی افزود: متهم کردن مسلمانان برای وقایع تروریستی به همان میزان بد است که تمام تقصیر ها بر گردن دولت انداخته شود.

رییس شورای مسلمانان با بیان اینکه اتحاد مسلمانان، جامعه و دولت می تواند در حل مشکل مثمر ثمر واقع شود، خاطر نشان کرد: این سازمان بار دیگر از دولت می خواهد با تمام بخش های جامعه مسلمانان تعامل کند تا نه تنها این مشکل را برطرف سازد بلکه باعث اتحاد در کشور (انگلیس) شود.

هشدار امام در باره ارتباط عربستان و صهیونیستها

تهران – ایرنا – پایگاه خبری آستان مقدس امام خمینی (س) با مرور فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، هشدارهای ایشان در باره رابطه صمیمی عربستان با رژیم صهیونیستی را یادآور شد.

این رسانه در اثر خود که روز شنبه منتشر کرد، آورده است: حضرت امام خمینی(ره) نه تنها به عنوان مرجع تقلید شیعیان و رهبر انقلاب مردم ایران، بلکه به عنوان اندیشمند و متفکر جهان اسلام همواره در شناخت مشکلات و آسیب های پیش روی جهان اسلام توانایی خاصی داشت و همواره خیرخواه مسلمانان و در پی اعتلای کلمه اسلام بود و با سخنرانی ها و پیام های روشنگرانه خود به آگاه سازی مسلمانان از دشمنان خود و ضعف­ها و علل عقب ماندگی شان می پرداخت.

ایشان وهابیت را جریانی انحرافی در درون اسلام و عاملی برای نفوذ بیگانگان و موجب ذلت مسلمانان می دانست. با بررسی بیانات و دیدگاه های ایشان درباره وهابیت، امکان رسیدن به یک تحلیل جامع و دقیق درباره این فرقه مهیا می گردد. نکت های که برای شناخت دقیق دیدگاه امام(ره) درباره وهابیت کمک می کند، به کارگرفتن واژه «آل­ سعود» است که وی در بسیاری از بیانات و بیانیه های خود، این واژه را درباره وهابیت به کار برده است و این امر اشاره به حکومتی بودن این فرقه دارد.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد به کاربردن اصطلاح «آل سعود» برای این فرقه عمدی است و برای بیانِ نداشتن پشتوانه مناسب مردمی و دستوری بودن فعالیت های این فرقه است.

بیانات مهم امام بزرگوار ما در خصوص ال سعود : اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت های امریکا بگذریم از ال سعود نخواهیم گذشت. ان شاالله اندوه دلمان را را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و ال سعود برطرف خواهیم کرد .

مگر مسلمانان نمی بینند که امروز مرکز وهابیت در جهان به کانون های فتنه و جاسوسی مبدل شده اند که از یک طرف اسلام اشرافیت اسلام ابوسفیانی، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت و اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومان و پابرهنه ها و در یک کلمه اسلام امریکایی را ترویج می کنند و از طرف دیگر سر بر استان سرور خویش امریکای جهانخوار می گذارند.

ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی داریم. بغض و کینه انقلابی تان را در سینه ها نگاه دارید با غضب و خشم بر دشمنان بنگرید و بدانید که پیروزی از آن شما است.

قابل هدایت نبودن وهابیان

ایشان همچنین در بیان دیگری، خدمت وهابیان به حجاج خانه خدا را قابل مقایسه با مجاهدت مسلمانان ایران در مبارزه با استکبار و استعمار نمی داند و با استفاده از شأن نزول آیه 22 سوره توبه، وهابیان را هدایت ناپذیر می داند.

ایشان در این باره می فرماید: و اینک از فرصت استفاده کرده، به یکی از آیات کتاب کریم اشاره می‏کنم، آنجا که فرموده است: ﴿أَجَعلْتُمْ سِقایَة الحاجِّ وَ عِمارَةَ المَسْجِدِ الحَرامِ کَمَنْ امَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ جاهَدَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی القَوْمَ الظّالِمینَ﴾.

گویی آیه کریمه در همین عصر نازل شده و گویی برای آل سعود و امثال آل سعود در طول تاریخ و برای ملت مجاهد و بزرگ ایران و حجاج بیت اللَّه الحرام در عصر حاضر و امثال آنان در همه اعصار آمده است و خداوند تعالی می‏فرماید: شما کوردلان آبرسانی به حجاج و تعمیر مسجد الحرام را با ارزش آنانی که ایمان به خدا و به روز جزا آورده و در راه خدا مجاهده می‏کنند، مساوی قرار داده‏اید. حاشا که اینان با شما مساوی نیستند و خداوند ستمگران را هدایت نمی‏کند.

روابط صمیمی عربستان با اسرائیل

امام خمینی(ره) نتیجه این استعماری بودن و وابستگی به غرب را روابط خوب عربستان با اسرائیل و مقابله نکردن با آن به عنوان دشمن اصلی امت اسلامی دانسته، می فرماید: مسلمانان نمی‏دانند این درد را به کجا ببرند که آل سعود و «خادم الحرمین» به اسرائیل اطمینان می‏دهد که ما اسلحه خودمان را علیه شما به کار نمی‏بریم! و برای اثبات حرف خود، با ایران قطع رابطه می‏کنند.

واقعاً چقدر باید رابطه سران کشورهای اسلامی با صهیونیست ها گرم و صمیمی شود تا در کنفرانس سران کشورهای اسلامی مبارزه صوری و ظاهری هم با اسرائیل از دستور کار آنان و جلسات آنان خارج شود.

اگر اینها یک جو غیرت و حمیت اسلامی و عربی داشتند، حاضر به یک چنین معامله کثیف سیاسی و خودفروشی و وطن فروشی نمی‏شدند. آیا این حرکات برای جهان اسلام شرم‏آور نیست؟ و تماشاچی شدن گناه و جرم نمی‏باشد؟ آیا از مسلمانان کسی نیست تا به پاخیزد و این همه ننگ و عار را تحمل نکند؟

این جملات گوشه ای از نظرات امام بزرگوار ما می باشد که به صورت قاطعانه رابطه صمیمی عربستان با اسرائیل را تشریح می نمایید .

آشکار شدن چهره واقعی وهابیت با اقدامات ننگین آل سعود هرچند خاطره تلخ کشتار حاجیان لکه ننگی بر پیشانی آل سعود و حکومت وهابی بود، اما از منظر امام خمینی(ره) چنین اقدامی چهره پلید حکّام را آشکار می ساخت و حقانیت انقلاب اسلامی ایران را برای دنیا روشن می کرد: ما در عین حال که شدیداً متأثر و عزادار از این قتل عام بی‏سابقه امت محمد(ص) و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم گردیده‏ایم، ولی خداوند بزرگ را سپاس می‏گزاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامی ما را از کم عقلان و بی خردان قرار داده است؛ چرا که خودشان هم درک نمی‏کنند که حرکت های کورشان سبب قوّت و تبلیغ انقلاب ما و معرف مظلومیت ملت ما گردیده است و در هر مرحله‏ای سبب ارتقای مکتب و کشورمان را فراهم کرده‏اند که اگر از صدها وسیله تبلیغاتی استفاده می‏کردیم و اگر هزاران مبلّغ و روحانی را به اقطار عالم می‏فرستادیم تا مرز واقعی بین اسلام راستین و اسلام امریکایی و فرق بین حکومت عدل و حکومت سرسپردگان مدعی حمایت از اسلام را مشخص کنیم، به صورتی چنین زیبا نمی‏توانستیم، و اگر می‏خواستیم پرده از چهره کریه دست نشاندگان امریکا برداریم و ثابت کنیم که فرقی بین محمد رضا خان و صدام امریکایی و سران حکومت مرتجع عربستان در اسلام‏زدایی و مخالفتشان با قرآن نیست و همه نوکر امریکا هستند و مأمور خراب کردن مسجد و محراب و مسئول خاموش نمودن شعله فریاد حق طلبانه ملت ها، باز به این زیبایی میسر نمی‏گردید.

حال با توجه به بیانات بزرگ مرد قرن بیستم حضرت امام خمینی (س) تحرکات چندماه اخیر ال سعود و جلسات متعدد انها با اسرائیل وآمریکا تنها یک مفهوم دارد و آنهم تشدید اختلافات و سیاست های متفرق کشورهای (حاشیه)خلیج (فارس) از یکدیگر که هرگز در طول عمر کوتاه خود نتوانسته اند در هیچ زمینه ای منافع ملی خود را حفظ کنند و هویت مستقل عربی برای خود و شهروندانشان قائل شوند.

هنوز دوست و دشمن واقعی خود را تشخیص نداده اند، هنوز اسلام واقعی را نمی شناسند، هنوز بر روی مردم و شهروندان خود اسلحه می کشند و دهها مورد دیگر. اما آیا امیران (حاشیه)خلیج (فارس) اطلاع دارند که مردم دیگر از مسائل پنهان حکومت آگاهند و دور هم نشینی های آنها را چیزی جز ژست نمادین و ظاهری فریبنده نمی دانند؟

آمریکایی‌ها بنای توافق ندارند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای با چالش جدی زیاده‌خواهی طرف غربی و آمریکا روبرو شده، افزود: با این روند نه آمریکایی‌ها حاضر به لغو تحریم‌ها به صورت یکجا هستند و نه تعهدات پذیرفته شده را اجرایی خواهند کرد.
آمریکایی‌ها بنای توافق ندارند
به گزارش افکارنیوز، حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای با توجه به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی در مذاکرات گفت: با توجه به دبه‌های جدیدی که آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده‌اند و در حال عبور و زیر پا گذاشتن بیانیه لوزان هستند، مشهود است که غربی‌ها بنا ندارند به امضای توافق هسته‌ای با ایران تن دهند.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات هسته‌ای با چالش جدی زیاده‌خواهی طرف غربی به خصوص آمریکا روبرو شده است، افزود: با این روند نه آمریکایی‌ها حاضر به لغو تحریم‌ها به صورت یکجا هستند و نه اینکه تعهدات پذیرفته شده خود را اجرا خواهند کرد که البته همه این موارد به دلیل موضع‌گیری‌های خاص برخی مسئولان کشورمان است که منجر به افزایش طمع آنها برای بیشتر کردن فشار اقتصادی علیه ملت ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر شده است.

*تیم مذاکره کننده ایرانی تحت تاثیر عواطف ناشی از مذاکرات مستمر قرار نگیرد

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اقدام مجلس در تصویب خطوط قرمز و الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ایران می‌تواند سد جدی در برابر زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها باشد ضمن اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مجبور خواهد کرد از چارچوب‌های تعیین‌شده عدول نکند.

ترقی درباره راهکارهای تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای افزایش حداکثری منافع مردم ایران گفت: تیم ایرانی باید بدون عبور از خطوط قرمز مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی که بارها بر آن تاکید کرده‌اند، بر روی مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت بیشتری ایستادگی کند ضمن اینکه هر قدر تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات تهاجمی‌تر برخورد کند عقب نشینی دشمنان بهتر و بیشتر فراهم خواهد شد لذا تیم ایرانی نباید تحت تاثیر عواطف ناشی از مذاکرات مستمر قرار گیرد.

*رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به دلیل متضرر شدن از روند مذاکرات، مخالف توافق

وی افزود: تیم مذاکراتی ایرانی باید با قاطعیت بر روی اصول و خواسته‌های مقام معظم رهبری و ملت ایران تاکید و بر آن پافشاری کند ولو اینکه توافقی به امضا نرسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مخالفین منطقه‌ای و بین‌المللی توافق هسته‌ای نیز اظهار داشت: عمده تاثیرگذاران مخالف توافق هسته‌ای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند چرا که آنها از این توافق متضرر خواهند شد لذا آنها به دلیل نگرانی از این موضوع تلاش دارند مانع از توافق برد- برد شوند ضمن اینکه مخالفت کشورهای دیگر نیز به دلیل تاثیرپذیری از آمریکاست که البته شکل توافق مشکلی را برای آنها به وجود نخواهد آورد؛ ولی مخالفت‌های جزئی آنها هم به دلیل نقشی است که ایالات متحده به آنها سپرده است.

آمریکا در برابر ایران به زانو درآمده

یک استاد حقوق بین‌الملل آمریکا در گفت‌‌وگو با شبکه خبری این کشور گفت: این آمریکا است که نیاز به توافق دارد و ایرانی‌ها با مدیریت در مذاکرات هر چه‌ می‌خواهند کسب می‌کنند.
آمریکا در برابر ایران به زانو درآمده
به گزارش افکارنیوز، «آلن درشویتز» استاد حقوق دانشگاه هاروارد در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «نیوز مکس» گفت که بی‌شک اسرائیل نیاز به تشکیل ائتلاف با اعراب علیه ایران و میل این کشور به ساخت سلاح هسته‌ای دارد.

براساس این گزارش، درشویتز در این گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: «آمریکا مسیر اشتباهی را در مذاکره با ایران اتخاذ کرده و به همین خاطر متحدانش را از دست داده است و هم‌اینک متحدان آمریکا در بین خود در حال تشکیل ائتلافی هستند تا مانع از توافقی شوند که بر اساس آن ایران تا ۱۰ سال دیگر به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.»

وی همچنین گفت که باید تحریم‌ها برای امتیاز گرفتن از ایران ادامه می‌یافت.

درشویتز درباره رویکرد آمریکا در مذاکره با ایران گفت: «هم اینک آمریکا به زانو درآمده است. این ما هستیم که نیاز به توافق داریم. ایرانی‌ها با صبر دنبال مذاکرات هستند و البته آن‌ها با مدیریت مذاکرات در حال کسب هرچه‌که می‌خواهند، هستند.»

این استاد حقوق دانشگاه هاروارد با اشاره به سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که گفته بود نباید گذاشت ایران با ادامه حمایت از تروریسم، نبردهای نیابتی و درخواست برای نابودی اسرائیل شرایطی قانونی و موجهی در تولید سلاح هسته‌ای پیدا کند افزود که آمریکا حتی نتوانسته امتیازهای معقولی را از ایران بگیرد.

درشویتز در بخشی دیگر موافقت خود را با سخنان اخیر«مایکل اورن» سفیر اسرائیل در آمریکا که گفته بود دولت اوباما هدفمندانه رابطه بین آمریکا و اسرائیل را تخریب کرده است، بیان کرد.

این حقوقدان آمریکایی در خاتمه گفت: «اوباما تحت فشار سازمان‌های حامی یهودی چون جی استریت و دیگر بود تا حمایت از تل آویو را اعلام کند اما او واقعا ضد اسرائیل است.»

آمریکا بیش از ما به توافق نیاز دارد

خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: من نمی‌دانم آیا می‌شود افرادی بیایند و از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند و چشم، فهم و درکشان به طور کلی بسته شود.
آمریکا بیش از ما به توافق نیاز دارد
به گزارش افکارنیوز، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت نمازجمعه این هفته تهران، در خطبه‌های نمازجمعه امروز به موضوع بازرسی مدیریت شده اشاره کرد و اظهار داشت: من نمی‌دانم آیا می‌شود افرادی بیایند و از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند و چشم، فهم و درکشان به طور کلی بسته شود.

وی افزود:‌ برای من این نوع بازرسی مبهم است بنابراین همه را سفارش به تأکیدات مقام معظم رهبری می‌کنم که فرمودند به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از مراکز نظامی و امنیتی ما بازدید کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران، با تأکید بر اینکه در مقابل دشمن باید قدرت نشان داد، گفت: شکی نیست که آمریکا به توافق با ایران بیشتر نیاز دارد بنابراین وقتی مقاومت ملت ایران را درک کرد و فهمید مردم در امر اقتصاد روی پای خود ایستاده‌اند به فرض که این تحریم‌ها هم بماند مردم باز با اقتصاد مقاومتی کارها را اداره می‌کنند. بنابراین در صورت فهم این مقوله‌ها توسط آمریکا آنها به توافق با ایران تن در می‌دهند.

آیت‌الله موحدی کرمانی تأکید کرد: این یک تصور اشتباه است که بگویند ایران با تحریم‌ها فلج شده و برای تسلیم کردن این کشور باید تحریم‌ها را بیشتر کرد. این مردم با تمام قدرت ایستاده‌اند. این اقدامات آمریکایی‌ها نیز اثری نخواهد داشت، همچنان که شاه نیز به این نتیجه رسید کشتار مردم بی‌فایده است.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اگر قدرت ایران را نفهمند توقعات فراوانی بر اساس زیاده‌خواهی‌های خود خواهند داشت، گفت: به اعتقاد بنده تمام این خطرات (بازدید از مراکز امنیتی، نظامی، بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و نخبگان) با یک امر متوقف خواهد شد و آن این که باید به آمریکا فهماند که ایران کشوری قوی است و در مقابل این تحریم‌ها و تهدید‌ها سر فرود نخواهد آورد.

وی خطاب به تیم مذاکره‌کننده ایرانی خاطرنشان کرد: عزیزان باید به طرف مقابل به ویژه آمریکا بفهمانند که مردم ایران بر رفع تحریم ظالمانه پافشاری دارند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: مسئله تحریم و اصرار بر تحریم برای این است که ما این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم اما دشمن بداند ایران با اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی روی پای خود ایستاده و تحریم‌ها گرچه مشکل ایجاد کرده اما ما را فلج نکرده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه در این صورت هیأت ایرانی با پشتوانه قوی مردمی مذاکره می‌کند، گفت: مذاکره یک نوع میدان رزم است. رزمنده با رجز کوبنده دل طرف دشمن را خالی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور با شکوه مردم در تشییع پیکر شهدای گمنام و غواص اشاره و تصریح کرد: مرحبا به این مردم خوب و زمان‌شناس که چه عالی به این گلگون‌کفن‌ها ابراز ارادت و وفا کردند.

به گفته خطیب موقت نمازجمعه تهران پیام تجدید مردم در تشییع پیکر شهدا این است که ما هنوز بر مبانی انقلاب معتقد و پایبندیم و به مقام بالای شهدا و به روح بلند آنان عرض ارادت و اخلاص داریم.

وی همچنین به بازتاب و انعکاس تشییع پیکر شهدای غواص در رسانه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: این تجلیل مجلل انعکاس جهانی داشت و تلویزیون هم خوب عمل کرد و صحنه‌ها را به مردم نشان داد، البته تلویزیون انعکاس خارجی این رویداد را نیز به مردم به خوبی نشان داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به پیام شهدا اشاره کرد و گفت: پیام خود شهدا نیز این است که در این کشور انسانهای فراوانی هستند که جان و تمام زندگی‌شان را در راه انقلاب تقدیم خواهند کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به حضور حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق نیز گفت: تحکیم روابط ایران و عراق به همت الهی برقرار شد. ای کاش جهان اسلام و کشورهای اسلامی پشتوانه‌ خود را در برابر دشمن محکم می‌کردند.

وی در مورد حمله بی‌رحمانه آل سعود به مردم یمن نیز خاطرنشان کرد: مردم یمن مظهر دو حرکت هستند، نخست مقاومت که با حال روزه زیر بمباران و موشک عربستان مقاومت می‌کنند و دوم شرارت سعودی‌هاست.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود از مصوبه مجلس شورای اسلامی در الزام دولت به مسائل هسته‌ای ضمن تشکر از نمایندگان مجلس خطاب به مسئولان گفت: به مسئولان تذکر می‌دهم که هفت اصلی که مقام معظم رهبری در مرقد امام به عنوان مشی امام تبیین فرمودند توجه داشته باشند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول خود نیز گفت: خواهران محترمی که رعایت حجاب نمی‌کنید و بدحجابید بترسید که وقتی سر از قبر بیرون می‌آورید مهر دشمن خدا به شما زده می‌شود.

وی افزود: شما با بدحجابی آمریکا را خوشحال کردید، دشمن اسلام را خوشحال کردید، بنابراین کسی که دشمن اسلام را خوشحال کند خود هم دشمن اسلام است. بنابراین بفهمید چه می‌کنید. مبادا خدایی ناکرده چنین مهری به پیشانی خانمی زده شود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تأکید کرد: مبادا کارهایی انجام بدهید که اگر انقلاب خدایی ناکرده آسیب ببیند در قیامت می‌گویند تو هم در این آسیب شریک هستی.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه با ترک امر به معروف و نهی از منکر انقلاب آسیب دید، گفت: مسئولین، زعما اگر چهار غفلت صورت بدهید انقلاب از دست می‌رود اگر به اصول توجه نکنید انقلاب آسیب می‌بیند.

وی افزود: غفلت، تضییع اصول و چسبیدن به فروع، روی کار آوردن انسان‌های نالایق و کنار زدن انسان‌های صالح را از مواردی است که مقام معظم رهبری در مرقد امام بی توجهی به این مباحث را سبب سقوط انقلاب دانستند.