داعش ناشی از سیاست های مداخله جویانه و استعمارگرانه غرب در منطقه است

لندن - ایرنا - کمیسیون حقوق بشر اسلامی در بیانیه ای با انتقاد از اظهارات اخیر 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس که در آن برخی از مجامع مسلمانان این کشور را متهم به حمایت پنهانی از گروه داعش کرده بود، تصریح کرد: پدیده داعش ناشی از سیاست های استعمارگرانه غرب در منطقه است.

به گزارش ایرنا، کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این بیانیه گفت: دیوید کامرون باید بیشتر در انگلیس به دنبال دلیل افزایش افراط گرایی و جذابیتش برای مسلمانان بریتانیایی باشد.

این بیانیه می افزاید: کامرون در جریان سخنرانی اش در یک کنفرانس امنیتی در 'اسلواکی' از تهدید آنهایی که به آرامی نسبت به ایدئولوژی داعش اغماض می کنند سخن گفت و بر اهمیت مبارزه با افراط گرایی در نطفه تاکید کرد.

این نهاد اسلامی خاطر نشان ساخت: کمیسیون حقوق بشر اسلامی از اینکه گمان شود مسلمانان انگلیس با داعش به دلیل مسلمان بودنشان، ابراز همدردی می کنند، متاسف است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این مساله تنها باعث می شود که نگاه ها از علت واقعی قدرت گرفتن گروه تروریسی داعش که همان سیاست های خارجی غرب می باشد، منحرف شده و با افزایش فشار بر مسلمانان، آنها را مجبور به مواجهه با دولت کند و در نهایت قوانین سخت گیرانه تری برای مبارزه با تروریسم اعمال شود.

کمیسیون حقوق بشر با بیان اینکه 'بهتر بود نخست وزیر به سیاست های دولتش و در سطح کلان سیاست های غرب در منطقه نگاهی بیاندازد که به تولد داعش منجر شد'، تصریح کرد: قطعا گروه داعش به اهتمام چند هزار جوان گمراه شده که خواهان ایجاد مدینه فاضله ای هستند، ایجاد نشده بلکه حاصل سالها سیاست های مداخله جویانه استعمار بوده است.

'مسعود شجره' رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز در این باره گفت: نخست وزیر انگلیس باید دوباره فکر کند که چه جریانی داعش را حمایت کرده و آن را تامین مالی می کند به جای اینکه از ادبیات اتهام استفاده کند.

وی با اشاره به جریان محاکمه 'برلین گیلدو' یک سوئدی عضو داعش که اخیرا از سوی دادگاهی در انگلیس تبرئه شد، افزود: این مساله نشانگر این واقعیت است که تا چه میزان سرویس های اطلاعاتی انگلیس به اعزام مسلمانان برای شرکت در جنگ در سوریه دخالت داشته اند.

اظهارات اخیر نخست وزیر انگلیس در کنفرانس امنیتی 'اسلواکی' که با مضمون مبارزه با افراط گرایی ایراد شد، انتقادهای بسیاری از نهادها و شخصیت های اسلامی را در انگلیس برانگیخته است.

سعیده وارثی، نماینده مجلس اعیان انگلیس نیز در یادداشتی که روز شنبه در گاردین منتشر شد، با انتقاد از اظهارات یک جانبه دیوید کامرون در خصوص مبارزه با افراط گرایی و فراخوان همکاری بیشتر از سوی جامعه مسلمانان، تصریح کرد: مسلمانان از داعش متنفرند و به جای متهم خواندن آنها باید به ایشان هویت بخشی شود.

این نماینده مجلس نوشت: دولت می داند که تا چه میزان از بخش اعظم جامعه مسلمانان [انگلیس] فاصله دارد. لذا مشاوران وی به خوبی واقفند که اظهارات گمراه کننده و فراخوان برای همکاری در کجا شنیده نمی شود و باعث بیگانه تر شدن دولت و جامعه مسلمانان می شود.

وارثی نوشته است: جامعه مسلمانان واقفند که توسط امثال داعش طعمه و هدف قرار گرفته شده اند. آنها می دانند که این یک نبرد برای آنها است و لذا برای آن می جنگند.

'شجاع شفیع' رییس شورای مسلمانان بریتانیا نیز در بیانیه ای در واکنش به اظهارات روز جمعه دیوید کامرون که گفته بود مسلمانان با 'چشم پوشی بی سر و صدای' خود به افراط گرایان کمک می کنند، نوشت: شکی نیست ما هم در جامعه اسلام همچون سایر جوامع مدنی برای مبارزه با قرائت تروریستی که در خارج از مساجد و بر روی شبکه اینترنت گسترده شده است، کم و کاستی هایی را داریم.؛ اما اینکه گفته شود مسلمانان سبب شده اند تا جوانان به افراط گرایی متمایل شده باشند، اشتباه و ناکارآمد است.

رییس شورای مسلمانان بریتانیا با بیان اینکه 'گفته می شود مسلمانان به اندازه ای که باید، واکنش نشان نمی دهند و نسبت به افراط گرایی چشم پوشی می کنند' افزود: ما می گوییم به جای اینکه دائما به این مساله اشاره شود، اسناد و شواهد محکمی برای این ادعا ارائه شود.

وی افزود: متهم کردن مسلمانان برای وقایع تروریستی به همان میزان بد است که تمام تقصیر ها بر گردن دولت انداخته شود.

رییس شورای مسلمانان با بیان اینکه اتحاد مسلمانان، جامعه و دولت می تواند در حل مشکل مثمر ثمر واقع شود، خاطر نشان کرد: این سازمان بار دیگر از دولت می خواهد با تمام بخش های جامعه مسلمانان تعامل کند تا نه تنها این مشکل را برطرف سازد بلکه باعث اتحاد در کشور (انگلیس) شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.