به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای در توصیه های انتخاباتی خود به کاندیداها همواره بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی و سیاسی، پرهیز از اسراف در تبلیغات و اجتناب از دادن وعده های دروغ و نشدنی به مردم تاکید کرده اند.
ایشان همچنین بر سلامت انتخابات تاکید کرده و رای مردم را مصداق "حق الناس" عنوان کردند که باید از آن صیانت شود.
معظم له در همین زمینه هجدهم شهریور ماه سال جاری در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند: رأی مردم به معنای واقعی کلمه «حق الناس» است و مراقبت از رأی هر ایرانی، «واجب شرعی و اسلامی» است و هیچ کس حق ندارد در این امانت خیانت کند ضمن اینکه «نتیجه آرای» مردم نیز مظهر کامل حق الناس است و همه باید در مراقبت و دفاع از آن تلاش کنند.
ایشان در آستانه انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری در دیدار مردم قم که در دی ماه برگزار شد تاکید کردند: "همه در انتخابات شرکت کنند، حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ و اعتبار کشور شرکت کنند، ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، انتخابات مال رهبری نیست مال ایران اسلامی و جمهوری اسلامی است، این موجب تقویت نظام و تأمین ماندگاری آن و باقی ماندن کشور در حصار امنیت کامل و بالا رفتن اعتبار و ابهت ملت است".
در جدول زیر گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی که در آستانه ادوار مختلف انتخابات ایراد فرموده اند را بخوانید:
انتخابات ادوار مجلس |
بیانات |
منبع |
دوره دهم |
*حضور
همگانی مردم در انتخابات ، به عنوان خونی تازه، عزت و اقتدار ایران و نظام را بیمه
می کند و اهداف دشمن حیله گر غدار را خنثی خواهد کرد. |
دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش/ 19 بهمن 94 |
*اگر ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد
میدان انتخابات شود و صندوق های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران
به خود خواهد بالید. |
دیدار دست اندرکاران انتخابات مجلس و خبرگان/ 30 دی 94
|
|
*احساس مسئولیتِ مردم که در حضور در انتخابات
جلوه گر می شود از عناصر «ماندگاری انقلاب» است. |
دیدار مردم قم/ 19دی 94
|
|
دوره نهم
|
*حضور مردم در انتخابات، کشور را به پیش
خواهد برد و دشمن را در اجرای توطئه هایش دچار تردید و تزلزل و وادار به عقب نشینی
خواهد کرد. |
دیدار مردم آذربایجان/ 26 بهمن 90 |
* حضور مردم در انتخابات به عنوان یکی
از مظاهر دخالت مردم در سرنوشت کشور، حضوری پرشور و دشمن شکن خواهد بود. |
دیدار مردم قم / 19 دی 1390
|
|
دوره هشتم |
*حضور گسترده و همه جانبه مردم در انتخابات،
تلاش برای شناسایی و انتخاب نامزدهای اصلح و مراعات رفتار صحیح انتخاباتی و پرهیز
از تخریب نامزدها، ضروری است. |
دیدار مردم یزد/ 12 دی 86
|
|
*من در انتخابات مختلف ، همواره بر حضور
گسترده و پرشور مردم تأکید دارم زیرا حضور پای صندوق های رأی خلاف خواست و نظر دشمن
است. |
دیدار مردم آذربایجان شرقی ۲۸ بهمن ۸۶
|
*شرکت در انتخابات فریضه و وظیفه ای ملی
است. |
دیدارفرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی/ ۱۹بهمن۸۶
|
|
دوره هفتم |
*حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى، مصون ساز سرنوشت
ملت و مردم است و دشمن را از تعرض و تجاوز و پُررویىِ بیشتر باز مى دارد. |
اقامه نماز جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری ۲۴ بهمن82
|
|
*دشمن و دستگاه هاى استکبارى از انتخابات
مى ترسند؛ بنابراین از همه نیروى خود استفاده مى کنند شاید بتوانند انتخابات و حضور
مردم و رأى آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از این ملت و از این کشور بگیرند. |
دیدار قشرهای مختلف مردم 15بهمن 82
|
دوره ششم |
* حضور گسترده و یکپارچه مردم در پاى
صندوقهاى رأى نشانه استحکام و پایدارى نظام اسلامى است. |
دیدار دستاندرکاران برگزارى کنگره عظیم حج/ ۲۶ بهمن78 |
*حضور چشمگیر، پرنشاط و پرشور ملت ایران
در انتخابات مجلس حائز اهمیت بسیار است. |
دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳ بهمن78
|
|
دوره پنجم |
*نمایندگانی که مؤمن، شجاع، مسئولیت
شناس، دلسوز و خدمتگزار مردم و مأیوسکننده دشمن باشند، یک مجلس خوب و شایسته
را به وجود خواهند آورد و چنین مجلسی نیز دولتی خوب و کارامد را بر خواهد گزید
که ثمره آن حرکت صحیح و کار خوب برای مردم است بنا براین مجلس خوب کلید
کارهای صحیح در کشور محسوب میشود. |
مراسم فارغالتحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری ارتش ۱۶ اسفند 74
|
دوره چهارم |
*افرادی که به لحاظ مالی، اخلاقی،عقیدتی
و سیاسی فاسد هستند و یا کسانی که با فتنه گری نظام را تضعیف می کنند و باانگیزه
های سیاسی، شخصی یا خصلتی به مقابله با نظام برخاسته اند نباید در تریبون با عظمت
مجلس حضور یابند. * هرچه بیشتر افراد از جهات و جناح های
مختلف در انتخابات شرکت کنند برای نظام و شورای نگهبان بهتراست. |
دیدار هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ۴ اسفند70
|
*حضور گسترده مردم در انتخابات موجب تثبیت
و تحکیم نظام جمهوری اسلامی و نشان دهنده یک دمکراسی روشن و سالم است. |
سخنرانی در جمع زائران حرم رضوی 16 فروردین 71
|
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی، ۲۲ بهمن و انتخابات را دو عید پرمضمون ملت ایران خواندند و با تأکید بر حضور چشمگیر و دشمن شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال افزودند: حضور همگانی مردم در انتخابات ۷ اسفند نیز، به عنوان خونی تازه، عزت و اقتدار ایران و نظام را بیمه می کنند و اهداف دشمن حیله گر غدار را خنثی می کنند.
ایشان با تجلیل از حضور مردمی در مراسم ۲۲ بهمن هر سال خاطرنشان کردند:
حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در سی و هفت سال گذشته، حضور جسمی همراه با
اراده و عزم و محبت و پشتیبانی بوده است و امسال نیز به فضل الهی حضور
مردم در خیابانها، چشمگیر و دشمن شکن و مأیوس کننده بدخواهان خواهد بود.
حضرت
آیت الله خامنه ای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن را تکرار شادمانه عید انقلاب
دانستند و با تأکید بر اینکه چنین مراسم مردمی مستمری در جهان بی نظیر
است، افزودند: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، مردم در هر شرایطی
اعم از شرایط سخت جوی و در دل مشکلات، همواره در مراسم عید انقلاب در ۲۲
بهمن حاضر بوده اند.
ایشان افزودند: بخش قابل توجهی از کسانی که در
سالهای اخیر در راهپیمایی شرکت کرده اند به اقتضای سن خود روزهای انقلاب و
۲۲ بهمن ۵۷ را ندیده اند و این سلسله تمام نشدنی نشان دهنده قدرت بازآفرینی
انقلاب است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نباید گذاشت خاطره
این حادثه عظیم و به فراموشی سپرده شود، گفتند: باید حقیقت انقلاب همواره
در ذهن مردم زنده بماند زیرا انقلاب اسلامی در نیمه راه خود است و برای
استحکام پایه ها و رسیدن به اهداف والای خود، نیازمند زنده نگه داشتن اهداف
اصلی است.
حضرت آیت الله خامنه ای تشکیل جامعه اسلامی برخوردار از علم،
عدل، اخلاق، عزت و پیشرفت را اهداف اصلی نظام اسلامی برشمردند و تأکید
کردند: هدف اساسی جبهه دشمن، به فراموشی سپرده شدن این اهداف والا، و در
نهایت تغییر رفتار و «تغییر درونی نظام جمهوری اسلامی» است.
ایشان با
تأکید بر اینکه هدف اصلی دشمن «تغییر ماهیت و هویت انقلابی نظام جمهوری
اسلامی» است، افزودند: تمام تلاش جبهه گسترده بدخواهان نظام اسلامی،
بازداشتن جمهوری اسلامی از ادامه حرکت به سمت هدفهای عزت آفرین و قدرت
آفرین و بازگرداندن سلطه بیگانگان بر کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای
با اشاره به اینکه احتمال جنگ سخت بر ضد ایران، در شرایط کنونی بعید است
ولی محال نیست، تأکید کردند: امروز اصلی ترین برنامه برای مقابله با نظام
اسلامی، جنگ نرم است تا نظام و مردم ایران را از مؤلفه های قدرت تهی کنند.
ایشان
تهی شدن یک ملت از مؤلفه های قدرت را به معنای تسلیم پذیر شدن دانستند و
گفتند: اگر ملت ضعیف شد، برای مقابله با او دیگر احتیاجی به جنگ سخت نیست.
رهبر
انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها راه جلوگیری از چنین وضع دهشتناکی، حفظ و
حراست از تفکر انقلابی در «عمل و رفتار و جهت گیریها و ضوابط و قوانین»
است.
رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان انتخابات را تزریق روح و خون تازه و
نفسی نو برای ملت و کشور خواندند و افزودند: ملت با استفاده از حق طبیعی
خود، در موعد های مقرر، به صحنه می آید تا تصمیم گیری کند چه کسانی از
مسئولانی که قبلاً انتخاب کرده، بمانند یا بروند.
ایشان انتخابات را
«تجدید قوای ملت و بیعتی تازه با اهداف انقلاب» برشمردند و افزودند: اصرار
بنده بر حضور همه در انتخابات به این دلیل است که مشارکت همگانی، کشور و
نظام را عزت می بخشد و بیمه می کند لذا شرکت در این حادثه عظیم، فریضه ای
برای همه مردم است.
حضرت آیت الله خامنه ای ایجاد شکاف و دو قطبی کاذب و
خطرناک میان ملت و نظام را از اهداف همیشگی جبهه دشمن و در رأس آن امریکا
خواندند و تأکید کردند: حضور ملت در انتخابات و تجلی دوباره ارتباط مستحکم
مردم و نظام، به معنای نصرت جمهوری اسلامی و ناکام ماندن این اهداف دشمن
است و این حضور براساس وعده صدق الهی، نصرت و یاری پروردگار را به همراه می
آورد.
ایشان با یادآوری سلسله تحرکات و توطئه های دشمنان از اول پیروزی
انقلاب از جمله طرح تجزیه ایران، کودتا، ۸ سال جنگ تحمیلی و تحریم های روز
افزون خاطرنشان کردند: ملت در مقابله با همه توطئه ها به یاری نظام اسلامی
آمد و پروردگار نیز با نصرتی متقابل، جمهوری اسلامی و ملت ایران را به
قدرتی منطقه ای و در برخی مسائل به یک قدرت مؤثر و نافذ جهانی تبدیل کرده
است.
ایشان در جمع بندی این بخش از سخنانشان خطاب به ملت تأکید کردند:
عزت و افتخار و اقتدار میهن و ملت، در گرو عمل به وظایف انقلابی است که
شرکت در انتخابات از مهمترین این وظایف به شمار می رود.
حضرت آیت الله
خامنه ای در ادامه سخنان خود درباره انتخابات با اشاره به برخی حرفهای غلط و
نامناسب که این روزها مایه تشویش و تردید مردم می شود افزودند: این حرفها
فقط با نگاه سیاسی و به علت دوری از انگیزه های خدایی بیان می شود اما
اکنون قصد ندارم به آنها بپردازم.
رهبر انقلاب در بحث انتخابات، خطاب به
مسئولان نیز چند نکته مهم بیان کردند که اصلی ترین آنها، مشغول نشدن به
مسائل تبلیغاتی و روزنامه ای بود.
ایشان افزودند: مسئولان به یاری
پروردگار مشغول کار و تلاشند اما مراقب باشند که جنجالهای روزمره انتخاباتی
آنها را سرگرم نکند و از پرداختن به مسائل مهم به ویژه اقتصاد غافل
ننماید.
حضرت آیت الله خامنه ای، انتخابات را موضوعی در نهایت اهمیت
خواندند اما خاطرنشان کردند: این مسئله با همه اهمیتش مقطعی است و آنچه بعد
از چند هفته باقی می ماند مسائلی اساسی کشور از جمله مقاوم سازی اقتصاد
است.
رهبر انقلاب با اشاره مجدد به ظرفیت عظیم نیروی انسانی تحصیلکرده و
پرانگیزه، ویژگی های اقلیمی و منابع و ذخائر طبیعی ایران به مسئولان تأکید
کردند: با تکیه بر این سرمایه های بی نظیر، اقتصاد کشور را به گونه ای
مقاوم کنید که دشمن از فکر فشارهای اقتصادی برای تحمیل خواسته هایش منصرف
شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: مسئولان با هدایت سرمایه
ها به سمت تولید صنعتی و کشاورزی، رونق تولید و حل مشکل رکود، به پیشرفت
کشور شتاب دهند تا دشمن بالاجبار بفهمد که تحریم بی فایده است.
حضرت آیت
الله خامنه ای با یادآوری سخنان «ده، ۱۲ ساله اخیر خود» به مسئولان درباره
ضرورت مقاوم سازی درونی اقتصاد افزودند: اگر این هدف تحقق یابد برای
اشتغال جوانان، بیکاری، و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه حلهای مناسبی پیدا
می شود.
رهبر انقلاب در نکته مهم دیگری، توجه کامل و همیشگی به نقشه ها و
اهداف جبهه وسیع دشمنان را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: کسانی که از
دشمنان خود غافل می شوند و دلشان به آنها خوش است، هیچ گاه مورد تمجید مردم
قرار نمی گیرند.
ایشان افزودند: دشمن لبخند می زند، شما هم لبخند می زنید، اما باید مراقب بود که پشت لبخند دشمن چه حیله ای نهفته است.
حضرت
آیت الله خامنه ای تأکید کردند: باید نقشه های دشمن را در مسئله امنیت،
معیشت، فرهنگ، جوانان، آسیبهای اجتماعی و دیگر مسائل درک کرد و با هدف
مقابله با آن، سیاست گذاری، قانونگذاری و اقدام کرد و حرف زد.
رهبر
انقلاب با اشاره به سخنی از شاعر شیرین سخن، سعدی شیرازی خاطرنشان کردند:
دشمن وقتی سلسله دوستی بجنباند، درلباس دوست کاری می کند که هیچ دشمنی نمی
تواند.
ایشان با یادآوری وقاحت و نابکاری دشمن، مسئولان را به مراقبت
مضاعف فراخواندند و افزودند: امریکاییها به سادهترین سؤالات افکار عمومی
جهان درباره علت حمایت از عوامل جنایات وحشیانه در یمن پاسخ نمی دهند و
وقیحانه به حمایت از کسانی ادامه می دهند که بیرحمانهترین شکل تروریسم
دولتی را در کشتار مردم بی گناه یمن انجام میدهند.
حضرت آیت الله خامنه
ای ادعای دفاع امریکاییها از حقوق بشر و دموکراسی را به سخره گرفتند و
خاطرنشان کردند: آنها از رژیم کودککش صهیونیستی و همپیمانان منطقهای خود
که کوچکترین آشنایی با انتخابات ندارند و اصلاً انتخابات را نمی فهمند،
حمایت می کنند!
رهبر انقلاب افزودند: هیئت حاکمه امریکا به قدری وقیح
است که وحشیانهترین کارها را انجام میدهد و بعد به شما لبخند می زند، آیا
نباید در مقابل چنین دشمنی، با حواس جمع رفتار کرد؟
حضرت آیت الله
خامنهای در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: حواس ملت در مقابل
دشمن به یاری پروردگار جمع بوده و هست و حرکت عظیم ملت، تاکنون توطئههای
این دشمن غدّار و حلیه گر را ناکام گذاشته و بعد از این هم او را خوار
خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود بیعت نیروی هوایی با
امام خمینی در نوزدهم بهمن سال ۱۳۵۷ را پدیده ای مهم و تأثیرگذار و ستاره
ای راهنما در تاریخ انقلاب خواندند و گفتند: نیروی هوایی ارتش در روز
نوزدهم بهمن با پیوستن به مردم، معادلات کشور را تغییر داد و این حرکت
بلافاصله از طرف مردم نیز پاسخ داده شد و این نشان می دهد با «مردم بودن»،
حمایت مردم را به دنبال می آورد.
حضرت آیت الله خامنه ای عملکرد نیروی
هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در طول ۳۷ سال گذشته، واقعاً خوب خواندند و
افزودند: امروز نیروی هوایی ارتش مجموعه ای مستحکم، مقتدر، مبتکر و در کنار
مردم است و باید روز بروز بر این استحکام و قدرت و توانایی و ارتباط با
مردم افزوده شود.
در ابتدای این دیدار امیر سرتیپ خلبان شاه صفی فرمانده
نیروی هوایی ارتش ضمن گرامیداشت ۱۹ بهمن، روز نیروی هوایی، به اقدامات
این نیرو در حوزه های دفاعی، علمی و فرهنگی اشاره و تاکید کرد: نیروی هوایی
ارتش با درک آرایش جدید منطقه و در چارچوب راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
ایران اهداف ابلاغی را با قدرت و انگیزه ای مضاعف دنبال می کند.
به گزارش خبرآنلاین، درباره نظرات امام در امر انتخابات پیش
از هر چیز، عبارت «میزان، رای ملت است» به ذهن متبادر می شود اما نگاهی گذرا به
مجلدات صحیفه نور نشان میدهد که معمار انقلاب، بارها از زوایای مختلف
به این موضوع پرداخته است. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چیستی حکومت در
جمهوری اسلامی در تاریخ 20 مهر 57 گفته بودند: «رژیم اسلامی و جمهوری اسلامی یک رژیمی
است متکی بر آرای عمومی و رفراندوم عمومی».
رهبر فقید انقلاب در عین حال، نگران چگونگی تبلور این
«آرای عمومی» نیز بودند، چنانکه گفته بودند: «من احتمال میدهم که عوامل و دستهای
ناپاکی بخواهند از رقابتهای انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح
مسائل پوچ و بی معنا دلها را از یکدیگر جدا سازند». و از همین رو توصیه کردند:
«در تعیین رئیس جمهوری و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشن فکر با اطلاع
از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمند استثمارگر، و اشتهار به تقوی و تعهد
به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده، و یا علماء و روحانیون با تقوی و متعهد به جمهوری
اسلامی مشورت نموده (نمائید).»
جدول زیر گزیده مختصری است از سخنان انتخاباتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ از اهمیت شرکت در انتخابات گرفته، تا معیارهای انتخاب، چگونگی برگزاری انتخابات و البته توصیههایی به شورای نگهبان.
موضوع |
کلام امام |
منبع |
شرکت در انتخابات |
این وظیفه ای است، الهی وظیفه ای است ملی، وظیفه ای است انسانی، وظیفه ای است که ما باید به آن عمل بکنیم؛ همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم. |
صحیفه امام، ج 18 ص 318 |
اینجانب از ملت شریف ایران تقاضا میکنم که در این امر مهم حیاتی، سستی و بیتفاوتی از خود نشان ندهند. و انتظار دارم همان طوری که با شوروشعف به پای صندوقهای رأی برای تصویب جمهوری اسلامی رفتند، در این امر نیز با جدیت و علاقه به اسلام، شرکت کنند؛ که خداوند متعال با آنان است و پیروزی نصیب ملت شریف مسلمان است. |
پیامی که به مناسبت اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایراد شد. |
|
مصاحبه هایى که اشخاص فاسد شکست خورده در خارج کردند، گفتند بیش از دو میلیون اینها رأى نداشتند. شما چنانچه سطح رأیتان از زمان سابق- خداى نخواسته- کمتر بشود، بوقهاى تبلیغاتى خارج و شکست خوردههاى فرارى به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهورى اسلامى روبرگردانده است. و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممکن است در دنیا پایههاى این جمهورى را سست کند. و این یک تکلیفى است که ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پیروزى نهایى برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در این کشور پیاده بشود. |
7/ 7/ 60- سخنرانى در جمع مردم- صحیفه امام- ج 15- ص 259- 261 |
|
تبلیغات برای انتخابات |
از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی- انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزههای غیر اسلامی است. |
صحیفه امام، ج 12 ص 12
|
نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنند تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است. اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود چگونه منتخب حافظ اسلام می شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد. |
انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره) تبیان دفتر اول ص 134 |
|
من بسیار مایل هستم که گروههایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیتواُخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب میکند و موجب تبلیغات سوء میشود. |
صحیفه امام، ج 12 ص 12
|
|
معیارهای انتخاب |
من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند. |
صحیفه امام ج 12 ص 49
|
اشخاصى را که انتخاب مى کنید سوابقشان را مطالعه کنید ... در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اول انقلاب تا حالا چه جور بودند؛ سوابق خانوادگیشان چه هست؛ عقایدشان چه هست؛ مقدار معلوماتشان چه هست. |
3/ 10/ 58- بیانات در جمع دانشجویان هنر شیراز- صحیفه امام- ج11- ص 393 |
|
مردم را توجه بدهید به اینکه شما مى خواهید اسلام را حفظ کنید، باید منتخبین شما اشخاصى باشند که توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازیگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند. |
13/ 7/ 62- سخنرانى در جمع خطبا و وعاظ- صحیفه امام- 18- 173 |
|
حضور سلایق مختلف |
البته دو تفکر هست باید هم باشد دو رای هست باید هم باشد سلیقههای مختلف باید باشد لکن سلیقههای مختلف اسباب این نمی شود که انسان با هم خوب نباشد.... اگر در یک ملتی اختلاف سلیقه نباشد این ناقص است....اگر در یک مجلس اختلاف نباشد این مجلس ناقص است. اختلاف باید باشد اختلاف سلیقه اختلاف رای مباحثه جار و جنجال اینها باید باشد لکن نتیجه این نباشد که ما دو دسته بشویم دشمن هم باید دو دسته باشیم در عین حالی که اختلاف داریم دوست هم باشیم. |
صحیفه امام، ج 21 ص 47
|
اجرای انتخابات |
اینجا ما کار نداریم ما خودمان بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مساله هستید هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری که تحت نظر شما هستند هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست. |
صحیفه امام، ج ۱۸ ص ۳۸۰ |
شورای نگهبان |
از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مى شود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه ملاحظه اشخاص و یا گروههاى انحرافى را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانى از اسلام و احکام مترقى آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى الله اعظم امام عصر- عجل الله تعالى فرجه الشریف- عرضه دارند. |
7/ 3/ 59- پیام به نمایندگان مجلس شوراى اسلامى- صحیفه امام- ج12- ص364 |
آنچه مهم است این است که مامى خواهیم مطابق شرع اسلام مسائل را پیاده کنیم. پس اگر قبلًا اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده ایم. و عدول در بین فقها از فتوایى به فتواى دیگر درست همین معنا را دارد. وقتى فقیهى از فتواى خود برمى گردد یعنى من در این مسأله اشتباه نموده ام و به اشتباهم اقرار مى کنم. فقهاى شوراى نگهبان و اعضاى شورایعالى قضایى هم باید این طور باشند که اگر در مسأله اى اشتباه کردند صریحاً بگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم. |
20/ 9/ 62- بیانات در جمع اعضاى شوراى نگهبان- صحیفه امام- ج18- ص241- 242 |
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی برای اهالی جنوب تهران و مردمی که او را بارها و بارها از قاب تلویزیون دیدهاند، بیش از آنکه یک سیاستمدار باشد، یک «معلم اخلاق» است.
فاطمه استیری: در عالم سیاست اما او را با پیشینهای چون همراهی با نواب صفوی، آیت الله کاشانی و حضور در نهضت امام میشناسند؛ روحانیای که با ورود به عرصه سیاست پارلمانی از همان ابتدا با بیانی صریح و بی پروا به نقد تندروی و افراط در سیاست پرداخت.
با سیدمهدی طباطبایی در همان دفتر معروف خیابان محلاتی به گفتگو نشستیم، او برایمان از آشناییاش با امام خمینی و ورودش به مبارزات انقلابی تحت رهبری ایشان گفت، از مبارزات علیه شاه در اوج خفقان، ترس و دلهره مردم در دهه 40 و بارها و بارها به زندان افتادن، از دلایل همراه شدن نهضت آزادیها، مجاهدین و... با نهضت امام، «نهضت آزادی»هایی که به عقیده او افرادی «متدین» بودند اما روحیه «سهم خواهی» داشتند.
این استاد اخلاق در بخش دیگری از مصاحبه از تندروهایی که سن شان به انقلاب نمی رسد ولی مدعی هستند بیشتر از انقلابیون می دانند هم گفت، تندروهایی که بنا به گفته سیدمهدی طباطبایی به دنبال انقلاب جدید هستند، به دنبال منافعی سهل و آسان، به دنبال کنار زدن بزرگانی که برای انقلاب جان کنده اند و ...
این نماینده سابق مجلس گرچه فضای فعلی را برای ورود به بحث روند حرکتی اصولگرایان در انتخابات پیش رو مناسب ندانست ولی این را هم گفت که «تندروها راه به کرسی نشاندن حرف شان در جریان اصولگرایی را پیدا کرده اند» و البته به آنها توصیه کرد که آنقدر دنبال پست و سهم خواهی نباشند.
عملکرد شورای نگهبان، عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی، حضور هاشمی در لیست جامعه روحانیت و...بخش هایی دیگری از گفتگوی حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی با خبرآنلاین است که مشروح آن در ادامه آمده است؛
حاج آقا! از چه زمانی با امام (ره) آشنا شدید و وارد مبارزت انقلابی تحت رهبری ایشان شدید؟
آشنایی من با آیتالله سیدروحالله خمینی به سالهای خیلی دور برمیگردد، عمهای در قم داشتم که دو پسر عالم و روحانی به نام سیدکاظم مرعشی و سیدمهدی مرعشی داشت. امام خمینی سال 34، 35 که به قم آمدند همین خانهای که الان در قم هست را خریدند، این خانه در همان کوچهای بود که منزل عمه من هم قرار داشت. خاطرم هست روزی که امام درحال آوردن اسباب و وسیله بود من و آشیخ اکبر هاشمی در منزل عمهام نشسته بودیم، عمه من جارو به دست آمد و با ما دعوا کرد که سید منزل روبرو در حال اسباب کشی است و تنهاست شما بروید و کمکش کنید. آن روز ما به ایشان کمک کردیم که وسایل را جابجا کند. بعد از آن من به مشهد برگشتم چون ساکن قم نبودم. اما آقای هاشمی از همان تاریخ ورود امام خمینی به آن منزل با ایشان آشنا شد و رفاقتش شروع شد. اخوان مرعشی، از عالمان آن دوره که آشیخ اکبر هاشمی در منزلش بود هم کم کم رفت و آمدشان با امام شروع میشود. بنابراین آشنایی من با امام از سال 34 است. اما آشنایی سیاسی من با ایشان به سالها بعد باز میگردد.
سال 34 من در زندان قزل قلعه بودم. علتش هم این بود که از سال 30 که نواب صفوی به مشهد آمد مورد توجه ما بود و با ایشان به عنوان مرد مبارز و متدین ضدشاه همراهی داشتیم. وقتی نواب را سال 34 اعدام کردند ما را هم در مشهد دستگیر کردند و به زندان قزل قلعه تهران آوردند. در زندان با برخی سیاسیون آن زمان که اکثرا هم کمونیست و مارکسیست بودند آشنا شدیم. این گذشت تا سال 41 که امام نهضتی را شروع کردند ما کم کم به ایشان علاقمند شدیم و از سال 42 که مبارزات ایشان اوج گرفت من سخنور و سخنگوی مشهد در قامت حمایت از ایشان بودم.
سال 42 که ایشان را دستگیر کردند ما را هم در مشهد زندانی کردند. وقتی امام از زندان آزاد شدند ساواک ایشان را به همراه آیت الله شیخ حسن قمی در منزل آقای نجاتی در ایستگاه قنات ساکن کرده بود، من با دو آخوند دیگر به نام آقای سلطانی و آقای تاجگردون از مشهد به تهران آمدیم و به دیدن امام خمینی و شیخ حسن قمی رفتیم. دو سه روز آنجا بودیم، تا اینکه امام را به منزل آقای روغنی در قیطریه منتقل کردند. آقای قمی را هم به کرج منتقل کردند. بعد از آن من دائما بین مشهد و تهران در رفت و آمد بودم.
خاطرم هست در یکی از این سفرها از مشهد به قم رفتم و همراه با آیت الله منتظری، آیت الله ربانی شیرازی، آیت الله خزعلی، آیت الله جنتی و آیت الله سعیدی به منزل امام خمینی در قیطریه رفتیم ولی راهمان ندادند. به همین خاطر به منزل آقا مصطفی که چند کوچه پایین تر بود رفتیم. اقایان از آنجا پیامها را به امام می رساندند.
بعد از اینکه امام دوباره به قم منتقل شد و درس هایشان شروع شد من هم از مشهد گاهی به قم می آمدم و در کلاسهای ایشان شرکت می کردم. در مشهد هم که بودم در منبرهایم از نهضت ایشان حمایت میکردم. تا اینکه امام مخالفت شدیدی با شاه کردند و به ترکیه تبعید شدند. ما هم در مشهد با تعطیل کردن درسها از ایشان حمایت کردیم. بعد از آن هم پیامهایی که از ایشان از ترکیه و نجف می آمد را دنبال می کردیم.
به نظر میرسد بین روند مبارزات تحت رهبری امام در دهه 40 با مبارزات دهه 50 تفاوتهایی وجود دارد. دهه 40 اوج خفقان و ترس مردم از حاکمیت پهلوی بود ولی در دهه 50 حکومت از این مبارزات دچار ترس و نگرانی شده بود. روایت شما از مبارزات در هر یک از این دو دهه چیست؟
ببینید نهضت امام خمینی در سال 41، 42، 43 تا 49 زیر کتک، شکنجه، اعدام و توهین دنبال میشد، ولی از 50 تا 53 فضا متفاوت شد. سال 49 مجاهدین لو رفتند، سیاهکلیها که مبارزانی مارکسیست بودند لو رفتند ولی از سال 53 عده بیشتری به این انقلاب و نهضت ملحق شدند ولی آن فشارهای سخت و زندان و اعدام نبود.
در همراهی مردم با نهضت امام هم این تفاوت را میشد، حس کرد؟
مردم در دهه 40 خیلی درگیر نهضت امام نبودند، در واقع یک ترس شدید بر مردم حاکم بود، کسانی که از دستگاه شاه دلگیر بودند مخفیانه مقلد امام خمینی بودند. جالب است بدانید وقتی رساله امام خمینی برای اولین بار در سال 45 چاپ شد، برای اینکه توقیف نشود و آن را جمع نکنند در اول کتاب برگه ای به اسم مرحوم بهبهانی چاپ کردند که رساله را منتسب به ایشان کنند، بعد از آن اسم آیت الله خمینی آمده بود. اگر بخواهم براساس فروش رساله امام که مقداری از فروش آن برعهده من بود یک ارزیابی از میزان همراهی مردم با ایشان بدهم، باید بگویم از سال 48 و 47 که تیراژ و فروش ما خیلی بالا رفت همراهی مردم با امام بیشتر شد. مرحوم آیتالله سعیدی که شوهر خواهر من و از همراهان پروپاقرص امام بود را به واسطه حمایت از نهضت امام و خود ایشان در اول خرداد 49 دستگیر کردند و 21 خرداد همان سال جنازه اش را تحویل خانواده اش دادند. بعد از شهادت ایشان من چندماهی از مشهد به تهران می آمدم تا به زندگی خواهرم و فرزندانش سروسامان بدهم، در این بین آقای فلسفی، شیخ اکبر هاشمی، آیت الله منتظری و آیت الله ربانی شیرازی اصرار کردند که در تهران بمانم. اصرار خود من این بود که شیخ محمد غروی که داماد آیت الله سعیدی بود جایگزین ایشان شود، ولی علما موافقت نکردند. در نهایت با دعوت این علما و نامه امام به من، از مشهد به تهران آمدم و در این خانه ساکن شدم.
روی آوری مردم مشهد به نهضت ضعیف بود ولی در تهران مردم علاقه بیشتری به نهضت نشان میدادند. علتش هم این بود که شبهای جمعه در شبستان مسجد شاه تهران یا همان مسجد امام امروز آقایانی چون شیخ حسن طاهری اصفهانی، اقای حجازی و آشیخ علی اصغر مروارید منبر می رفتند و افکار امام خمینی را تشریح میکردند. آشیخ اکبر هاشمی هم جلساتی به نام انصارالحسین داشت که سیار بود و خودش در آن جلسات تفسیر میکرد، گاهی هم آیت الله خامنه ای از مشهد میآمدند و در این جلسات منبر میرفتند. شهید محمدجواد باهنر هم در جلسات انصارالحسین حضور داشت. آقای دکتر شریعتی هم از سال 49 در حسینیه ارشاد تا سال 52 جلساتی داشت. این جلسات در آشنایی مردم با نهضت امام تاثیر زیادی داشت. در نتیجه همین روشنگری ها نهضت امام از سال 53 اوج گرفت.
جدا از نهضت امام خمینی گروههای دیگری هم بودند که علیه شاه فعالیت میکردند، فعالیت آنها را چطور می دیدید؟
بله تنها مبارزان آن سالها گروه امام خمینی نبود. نهضت آزادی جداگانه جلساتی برگزار می کرد، احزاب مارکیست و کمونیست هم جدا فعالیت میکردند، مجاهدین و سیاهکلی ها هرکدام مسیری متفاوت را دنبال میکردند. آقای فروهر هم دارودسته خودش را داشت. این گروه ها جدا از روحانیت هرکدام علیه شاه فعالیت میکردند. از سال 54 و 55 غلبه با روحانیت و دینداران بیشتر شد به طوری که همین گروهها کم کم متوجه شدند که چاره ای ندارند جز اینکه باامام همراه شوند. چون ایشان روحانی و مرجع تقلید بود و طرفداران زیادی داشت، بازار و کسبه هم با ایشان بودند. در نتیجه آنها هم کم کم به نهضت امام گرویدند. البته چپ گراها با سرمایه داری، بورژوازی و بازار و ....به شدت مخالف بودند ولی چاره ای نداشتند که با امام خمینی همراه شوند. مشکل آنجا بود که همه این گروه ها دنبال سهم خواهی بودند.
حاج آقا! همانطور که اشاره کردید در سالهای منتهی به انقلاب و بعد از آن شاهد حضور طیفی از افراد و گروههای سیاسی در اطراف امام بودیم که گاهی افکار و مشی سیاسی متناقضی با هم داشتند. از موتلفه تا نهضت آزادی و مجاهدین و ...این گروهها بعد از انقلاب در شورای انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی یا مجلس اول باز هم هم نشینی داشتند؛ ولی کم کم شاهد کنار رفتن برخی از آنها از حاکمیت بودیم. به عنوان یک شاهد عینی از این همنشینیها و همراهی ها در عین اختلاف روایتی به ما می دهید؟
امام خمینی از سال 42 که نهضت را شروع کردند و حمایت از مستضعفین را شعار خود قرار دادند. این شعاری بود که همه گروه ها دنبال آن بودند منتهی عقاید مارکسیتی این شعار را طوری دیگر تفسیر میکرد اما امام عقاید دیگری داشتند. از سوی دیگر این گروهها اکثرا پول و منبع مالی نداشتند ولی طرفداران امام برای نهضت پول خرج میکردند. براساس دیانت هم پول خرج می کردند. خاطرم هست سال 52 عده ای از مجاهدین بی پول بودند، آیت الله منتظری مقداری پول از بازاری ها گرفت و بین آنها پخش کرد. وقتی نیروهای شاه متوجه شدند آیت الله منتظری را دستگیر کردند. می خواهم بگویم این گروه ها نیاز مالی شدیدی داشتند.
یا مثلا در عید نوروز که بحث خیرات و مبرات مطرح بود، بازاریها بین فقرا و مستضعفین خیرات می کردند و این باعث محبوبیت نهضت امام بین مردم شده بود. سال 55 که در زندان قزل قلعه زندانی بودم روزه خورها کمتر از روزه گیرها بودند. با اینکه سحری و افطار به ما نمی دادند. همان سال آشیخ اکبر هاشمی و آیت الله منتظری، کریمی و غرضی و ...هم در همین زندان بودند و همه با هم روزه می گرفتیم. این دسته از سیاسیون کم کم به این نتیجه رسیده بودند که به تنهایی قادر نیستند ریشه شاه را بزنند و باید با نهضت امام قاطی شوند ولی همانطور که اشاره کردم همه سهم خواه بودند.
نهضت آزادی هم قبل و بعد از انقلاب هم این روحیه سهمخواهی را داشت؟
از دیدگاه من نهضت آزادیها افرادی متدینی بودند مثل ما اهل نماز و روزه بودند، منتهی آنها کمی تمدن گرا بودند. به این معنا که برای آنها فرقی نمیکرد که مثلا خانمها چه پوششی داشته باشند، ولی برای ما مهم بود. البته روحیه سهمخواهی در بین آنها هم بود.
شما بعد از انقلاب با بازجوها و ساواکیهایی که در دوران زندان شما را شکنجه کرده بودند، برخوردی داشتید؟
بله من اولین فردی بودم که نامهای نوشتم و اعلام کردم که کلیه شکنجهگران خود را به شکرانه انقلاب عفو می کنم. حتی خاطرم هست کمانگر، شب 19 ماه رمضان در کمیته ضدخرابکاری من را کتک میزد، گفتم بگذار اول افطار کنم بعد کتک زدن را ادامه بده، روی صورت من ادرار کرد و گفت افطار کن! روزهای بسیار سختی بود. آقای محمدی گیلانی بعد از انقلاب به همین کمانگر گفت نظرت درباره طباطبایی چیست؟ گفت او بدتر از من را عفو کرده، یقینا من را هم عفو کرده است. آقای گیلانی گفت بله طباطبایی تو را عفو کرده ولی نظام تو را عفو نمی کند.
فکر می کنید کدام جریانات فکری و سیاسی امروز را می توان مصداق تندروی نامید؟ چه تفاوتی با تندروهای دهه 60 دارند؟
ببیند تندروهای امروز هیچکدام در اوایل انقلاب حضوری نداشتند، اصلا سن شان اقتضای آن دوران را نمیکند. نیروهایی درجامعه هستند که نمی توان گفت نظامی یا شبه نظامی اما تشابهاتی دارند و آن مشی تندروی را دارند. اصولا جامعه انسانی هم اینگونه است، آنهایی که توان تشخیص راه مستدل و منطقی را ندارند، و توان تمییز منافع و مضار را ندارند، تندرو میشوند. در طول تاریخ هم اینگونه بوده است.
افکار تند متعلق به افرادی است که اشتغالی ندارند، دستهای از این افراد پول میگیرند و برای شعار دادن و ایجاد هرج و مرج به خیابانها می ریزند. البته گاهی پیش می آید که هر نظام و حکومتی به همین تندروها احتیاج داشته باشد اما این یک قاعده کلی نیست. تندروی چه آن روز چه امروز امری مورد قبول نبوده است.
در اوایل انقلاب کسانی بودند که دنبال این بودند که سریعا به منافعی برسند ولی نرسیدند، چون نرسیدند با تندروی به مقابله با نظام برخاستند. الان هم کسانی هستند که همان روحیه سهمخواهی را دارند و دنبال منافع سهل و آسان هستند.
در سالهای اخیر روایتهای مختلفی از انقلاب و سالهای اول انقلاب شده است، افرادی مثل آقای هاشمی خاطراتی را بیان میکنند، ولی با هر خاطره هجمه علیه ایشان شروع می شود. منتقدان ایشان هم بعضا روایتهای دست دوم و سومی از روزهای پس از انقلاب و امام (ره) نقل می کنند. نظرتان درباره این جدال نقلی که منبعی برای نسل جدید خواهد بود، چیست؟
ببینید من معتقدم تاریخ باید اول نقل شود، بعد تحلیل شود. اگر تاریخی که گفته می شود تحلیل مستقیم باشد نگران کننده است. نقل تاریخ و تحلیل ماوقع اگر توام با هم باشد امر مناسبی است. متاسفانه بعضی از اقایان دچار اشتباه شده اند. اقای هاشمی تاریخ شفاهی انقلاب است و البته خیلیهای دیگر. ما اگر بخواهیم مطالب نقل شده این اقایان را با تحلیل ذهن خود بسنجیم کار به انحراف کشیده میشود. باید به این تاریخ که افرادی مثل اقای هاشمی و یا دیگران که امام به ایشان اعتماد داشت نقل میکنند باور پیدا کنیم. جالب است کسانی که به نقل تاریخهای آقای هاشمی اعتراض می کنند، نمی دانند در حال لطمه زدن به منابع تاریخ انقلاب هستند. امیدوا م هرچه زودتر به خود بیایند.
اخیرا آقای هاشمی یکسری خاطرات از امام روایت کردند که هیچ شاهدی جز خودشان ندارد، برخی این خاطرات را مورد هجمه قرار می دهند، برخی هم معتقدند باید به آن به عنوان روایتی از سوی فردی نزدیک به امام اعتماد کرد. شما چه نظری دارید؟
ببینید این خاطرات معما نیستند. برخی با هاشمی مشکل دارند به همین خاطر این خاطرات را تخریب میکنند. بحث بر سر این است که تندروها مدعی هستند که فقط ما می دانیم، در حالیکه اینها اصلا در انقلاب نبودند که بخواهند چنین ادعایی را درباره امام و انقلاب داشته باشند. متاسفانه حتی مطالعه ندارند که لااقل براساس حرف های افرادی که در انقلاب بودند، نسبت به موضوعی موضع گیری کنند. متاسفانه برخی دچار تفسیر شدهاند نه نقل تاریخ. حق هم می دهم خیلی از این آقایان اصلا آن دوران انقلاب را درک نکرده اند.
متاسفانه عدهای پیدا شدند و تلاش دارند افرادی که برای انقلاب جان کندن را کنار بزنند. این را من یک هشدار می دانم. اگر نقش های موثر انقلاب را حذف کنیم و حلقه های مفقودی ایجاد کنیم اثرگذاری تاریخ انقلاب از بین خواهد رفت و فضا برای تهمت به اصل انقلاب باز میشود.
این موضوع را نمیخواهم فقط به آقای هاشمی محدود کنم، خیلیهای دیگر هم هستند اما مشهور ترین و اثر گذارترین آنها ایشان است. آقای هاشمی تلاش دارد که انقلاب را نگهداری و حفظ کند، تندروها میگویند هرچه در انقلاب بوده به درد امروز نمیخورد و هر آنچه امروز آنها می گویند درست است. دنبال یک انقلاب جدید و حرکت جدید هستند. آقای هاشمی از همین ناحیه احساس خطر و وظیفه می کند که هشدار میدهد. دلسوزان انقلاب می خواهند بگوید آنچه امروز تندروها بیان میکنند و رفتاری که می کنند آنی نیست که انقلاب گفته و می خواهد.
تندروها طوری کار میکنند که باید درهای ایران را ببیندیم و با دنیا رابطه نداشته باشیم. کجا انقلاب چنین چیزی را بیان کرده است؟ مگر میشود درهای کشور را به روی دیگر کشورها بست. ابتدای انقلاب امام برخی محدودیت ها را اعلام کردند ولی هیچگاه نگفتند که درهای کشور را بسته نگه دارید. هیچگاه حرف قطع رابطه برای همیشه نزدند.
امام موافق پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بود، انقلابیون دلسوز تلاش دارند این تفکرات درست امام را به مردم نشان دهند اما تندروها طوری برنامه ریزی میکنند و هدف گذاری میکنند که راه برای باز شدن درهای تخریب فراهم شود.
ارزیابی شما از سخنان بحث برانگیز اخیر آقای هاشمی درباره اینکه همه ما به امام بدهکار هستیم، چیست؟
سخنان آیت الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آنها را با این نقطه رسانده است.
نمیخواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را میشناسم که اگر انقلاب نشده بود، امروز هیچ اعتباری نداشتند، اینها مرد کار نبودند، برخی از روحانیون هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون انقلاب برپاشد بود دارای اعتبار و منافعی شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت الله هاشمی ناراحت شوند.
انتخابات مجلس و خبرگان این دوره با عدم احراز صلاحیت یا ردصلاحیت افراد زیادی همراه بود. عدم احراز صلاحیت سیدحسن آقا از جمله این موضوعات بود که خیلی بحث برانگیز شده است، رفتار شورای نگهبان درباره شخص ایشان و عدم احراز صلاحیت بخاطر عدم حضور در آزمون خبرگان را چطور ارزیابی میکنید؟
این موضوع بسیار مهمی است شورای نگهبان می گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم. عیبی ندارد شما هم تشخیص دهید ولی در انجایی که نظر مراجع مسلم پیش می اید، نظر خود را مقدم نپندارید. این کار لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصیل دروس و بحث حوزوی است، ایا قبول ندارید که تشخیص فقیه بودن با علما و مراجع هم است؟
امتحان و آزمون خبرگان ملاک اصلی انتخاب فقیه نیست، اینها قوانینی است که شورای نگهبان جدیدا ایجاد کرده است، البته به شکل قانونی هم درآمده و اشکالی هم ندارد. ولی مراجع تقلید باید تایید کنند که فردی مجتهد و فقیه هست یا نه. در قانون اولیه هم این بود که از سه نفر میتوان احراز اجتهاد کرد، اول کسی که شهرت علمی دارد، دوم کسی که درسش مشهور است، سوم هم کسی که در بین فقها به عالم بودن مشهور باشد. بحث بر سر این است که اعضای شورای نگهبان می گویند ما باید مجتهد بودن را تشخیص دهیم ولی این درست نیست، اصلا چه کسی اجتهاد خود شما را تایید کرده است؟ مگر اجتهاد شما را علمای دیگر تایید نکردند پس برای کاندیداهای خبرگان هم می توان اجتهاد را از طریق علما اثبات کرد.
اجتهاد نوه امام خمینی را براساس آنچه که گفته می شد بسیاری از حضرات و علمای اعلام تایید کرده اند و خود اعضای محترم شورا نیز می توانند با بررسی دروس با این نتیجه برسند اما به نظرم دلایلی منجر به این شده که اقایان بر عملکرد خود مصر باشند. علاوه بر یادگار امام هم من افرادی را می شناسم که مشهور به اعلم بودن هستند. سالهاست دروس دارند اما رد شده اند و این برای اینده خطرناک و نسبت به گذشته شبهه ناک خواهد بود.
برخی خبرها هم حکایت از تایید صلاحیت برخی کاندیداها بدون امتحان دارد؟
چرا آن افراد تایید صلاحیت شدند؟ مطمئنا براساس همین ادله ای بود که عنوان کردم، حتی معتقدم روش اصلی و درست همین است و دیگران هم (کسانیکه شهرت علمی دارند یا در حوزه مشهور به اجتهاد هستند) باید اینگونه تایید صلاحیت میشدند.
فکر می کنید اعتراض سیدحسن آقا تصمیم درستی بود؟ برخی معتقدند تایید صلاحیت ایشان ممکن است این شبهه را ایجاد کند که خانواده و بیت امام از امتیاز خاصی برخوردارند. برخی هم معتقدند باید بخاطر مردم این اعتراض صورت می گرفت؟
من اعتراض سیدحسن خمینی به عدم احراز صلاحیت شان را اقدامی درست می دانم. مراجع و علما وی را تایید کردند پس چرا باید عدم احراز صلاحیت شود.
ایام دهه مبارک فجر است بسیاری از دوست داران انقلاب و مبارزین اصیل یاران امام اگر حرفی می زنند در صدد حفظ نظام و دستاوردهای امام است و ما نباید به چشم مخالف به انان نگاه کنیم البته من هم معتقدم حفظ حرمت بیت امام و در صدر آن حرمت سید حسن به معنی کسی که بسیار به امام شباهت دارد از مسلمات است و اگر کسی برای امام احترام قایل است بهتر است این حرمت را برای یادگار ایشان هم قایل باشد.
آقای طباطبایی! روند حرکت اصولگرایان در این دوره از انتخابات را چطور تحلیل میکنید؟ فکر میکنید در نهایت وحدت حداکثری حادث شود؟ به نظر میرسد برخی تشکلهای تندرو و نواصولگرا که زمینه را برای اعلام استقلال اقای لاریجانی و عدم حمایت ناطق در انتخابات فراهم کردند، باز هم تصمیمات شورای ائتلاف را به نفع خود پیش بردهاند.
در باب تندروها در اصولگرایی نمیخواهم الان وارد بحث شوم اما مختصر باید بگویم تندروها راه خود را برای نشاندن حرف خود به کرسی در اصولگرایی پیدا کردهاند ولی فعلا بگذارید من وارد این بحث نشوم.
فکرمی کنید چرا پایداری ها و طیف نواصولگرایان امروز به جایی رسیدند که راحت بازی وحدت را بهم میزنند، سهم خواهی میکنند، برای بزرگانی مثل لاریجانی، ناطق نوری و ولایتی خط قرمز تعیین میکنند، حتی براساس لیستهای منتشر شده حضور پررنگی هم در لیست در مقایسه با اصولگرایان سنتی دارند؟
ببینید این حرکات به زیان اصولگرایی و کلیت نظام است. باید بنشیند و راضی شوند که انقدر دنبال پست و سهم خواهی نباشند.
بحثهایی بر سر حضور یا عدم حضور آقای هاشمی در لیست جامعتین در انتخابات خبرگان وجود دارد. به نظر شما آقای هاشمی به قرار گرفتن در این لیست احتیاج دارد یا حضور هاشمی به این لیست اعتبار خواهد داد؟ فکر می کنید سخنرانی اخیرشان در این موضوع تاثیرگذار باشد؟
آقای هاشمی شخصیت خاصی دارد و فکر نمی کنم بحث لیستها روی رایشان تاثیر مستقیم داشته باشد. البته بیشتر جنبه تبلیغاتی آن برای جامعتین مهم است.
ترکیب مجلس آینده را چطور میبینید؟ تندروها چقدر شانس ماندگاری در مجلس را دارند؟
فعلا شورای نگهبان جایی برای تحلیل ترکیب باقی نگذاشته است. (خنده) در پایان عرض می کنم این انقلاب از مردم بر خواسته و مردم رهبری امام خمینی را پذیرفتند و به امام اعتماد کردند و انقلاب به وجود اوردند. این اعتماد مردم به امام بر خواسته از حرفها و گفته های امام و البته تبلیغ افکار امام به وسیله شاگردان ایشان بوده است. امیدوارم این اعتماد در مردم باقی بماند و خواهد ماند تا با حضور خود ای صندق های رای سرنوشت خود را رقم بزنند و نظام و حکومت هم اعتماد مردم را تقویت خواهد کرد.
به گزارش خبرآنلاین، عربستان اعلام کرده که برای مبارزه با داعش در سوریه حضور
نظامی خواهد داشت. منابع سعودی فاش کردند که این کشور ۱۵۰ هزار نیرو برای دخالت نظامی
در سوریه آماده میکند که قرار است مرزهای ترکیه دروازه ورود این نیروها به سوریه باشد. نیروهای
سعودی متشکل از کشورهای مصر، سودان، اردن هستند.
کاخ سفید از پیشنهاد عربستان برای
اعزام نیروی زمینی به سوریه که به بهانه مبارزه با داعش صورت میگیرد، استقبال کرده
است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که پیشنهاد عربستان
واکنشی به درخواست اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا بوده است تا اعضای ائتلاف مشارکت
خود را در مبارزه با داعش افزایش دهند.
اما روسیه، سوریه و ایران با این اقدام عربستان مخالف هستند. کرملین نسبت به وقوع یک جنگ در منطقه هشدار داده است. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز نسبت به احتمال مداخله زمینی سعودیها در سوریه هشدار داد و گفت: در صورت مداخله عربستان، سربازان سعودی را با تابوتشان بازمیگردانیم.
واکنش به این تصمیم عربستان در ایران هم سخت و جدی است. فرمانده کل سپاه پاسداران درباره اعزام نیرو از عربستان به سوریه گفت: نیرو بفرستند، تیرخلاص به خودشان زدهاند. سرلشکر محمدعلی جعفری در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید محسن قاجاریان و همرزمان شهیدش در جمع خبرنگاران توضیح داد: آنها ادعا کردند نیروی مستقیم میفرستند، اما فکر نمیکنم جرات این کار را داشته باشند، چون نیروهای آنها ارتش کلاسیک هستند و تاریخ ثابت کرده توان مقابله ندارند و اگر این کار را بکنند تیر خلاص به خودشان زدهاند و البته راهحلی به جز این نمیبینند.
وی با تاکید بر اینکه شکست آنها مسلم است، گفت: آنها گندهگویی کردند و البته اگر هم نیرو بفرستند چیز بدی نیست (اینجا).
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه نیز در این زمینه گفت: اگر مقامات آل سعود اشتباه راهبردی یمن را در سوریه نیز تکرار کنند، به طور قطع آسیب های بیشتری را در سرزمین شام تجربه خواهند کرد.
سردار یدالله جوانی، در خصوص تصمیم اخیر عربستانی ها مبنی بر اقدام نظامی در خاک سوریه، به میزان گفت: اقدام عربستان اگر بخواهد عملیاتی شود و آنچه را که دولت آل سعود مطرح میکند در صحنه عمل محقق گردد، یک نوع تعرض آشکار به حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه ملت سوریه در مقابل این تجاوز احتمالی، قطعا ایستادگی و مقاومت می کند، افزود: اقدام سعودیها در خصوص حمله به سوریه کاملا برخلاف موازین بین المللی است و اگر مقامات عربستانی بخواهند این کار را انجام دهند دچار یک اشتباه راهبردی جدید شدهاند.
سردار جوانی ادامه داد: اگر اقدام سعودیها در لشکرکشی به سوریه عملی شود، تجاوز آشکار و نقض حاکمیت ملی سوریه رقم خواهد خورد و قطعا دولت سوریه از طریق مجامع بین المللی می تواند این موضوع را پیگیری کند.
محسن رضایی نیز در اینستاگرامش در این زمینه واکنش نشان داد. فرمانده اسبق سپاه پاسداران در اینستاگرامش نوشته است: "پس از شکست داعش و النصره در عراق (الرمادی) و سوریه (مخصوصاً حلب)، عربستان و آمریکا تصمیم گرفتهاند که سربازان سعودی را برای نجات باقیمانده تکفیریها و درگیری با ارتش سوریه، وارد سوریه کنند. در چنین شرایطی، برخورد روسیه، ترکیه، عربستان و سوریه با یکدیگر و پس از آن هم با ورود آمریکا، یک جنگ بزرگ منطقهای، محتمل است. بیتردید با چنین حرکتی از سوی دولت سعودی که دیوانهوار به هر اقدامی دست میزند،کل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت که البته ایران از آن دور خواهد بود".